search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
Original Title
Zur Dynamik und Typologie von Berufsbildungssystemen. Eine internationale Perspektive
Parallel titleOn the dynamics and typology of systems of vocational education. An international perspective. An international perspective
Author GND-ID
SourceZeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 307-322 ZDB
Document
Keywords (German)Bildungsforschung; Sozialer Wert; Soziale Norm; Bildungspolitik; Steuerung; Staat; Berufsausbildung; Berufsbildung; Beruf; Qualifizierung; Duales Ausbildungssystem; Hochschulbildung; Internationaler Vergleich; Intervention; Typologie; Bildungseinrichtung
sub-disciplineVocational Education and Training
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Gestaltung, Organisation und Steuerung von nicht-akademischer Berufsbildung befindet sich unter Reformdruck. Betriebsbasierte berufliche Bildungssysteme suchen Anschlüsse an das Hochschulwesen, während schulisch ausgerichtete Bildungssysteme mit wenigen Bezügen zur Arbeitswelt, stärkere Anknüpfungen an die Betriebe anstreben. Der Beitrag diskutiert aus einer internationalen Perspektive unterschiedliche Typologien von Berufsbildungssystemen und stellt angesichts neuerer Entwicklungen insbesondere die enge Fokussierung auf berufliche Erstausbildung und die Nationenspezifik als zentrales Unterscheidungskriterium in Frage. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The form, organization, and management of non-academic vocational education is under pressure to reform. Company-based systems of vocational training seek links with higher education, whereas school-oriented educational systems that have but few connections to the working world strive for closer ties to the companies. The author discusses different typologies of systems of vocational education from an international perspective and, in view of recent developments, questions the strong focus on initial vocational education, in particular, and on country-specific traits as central criteria for differentiation. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalZeitschrift für Pädagogik Jahr: 2016
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication01.03.2019
Suggested CitationGonon, Philipp: Zur Dynamik und Typologie von Berufsbildungssystemen. Eine internationale Perspektive - In: Zeitschrift für Pädagogik 62 (2016) 3, S. 307-322 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-167609
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)