details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-203476
DOI: 10.25656/01:20347; 10.31244/zep.2018.04.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-203476
DOI: 10.25656/01:20347; 10.31244/zep.2018.04.05
Title |
Kulturelle Lehrerbildung - Professionalität im Horizont der Globalisierung |
---|---|
Authors | Costa, Jana ; Kühn, Claudia; Timm, Susanne ; Franken, Lina |
Source | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 4, S. 20-29 |
Document | full text (767 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Wissen; Empirische Untersuchung; Cultural Studies; Lehrerausbildung; Interkulturelle Kompetenz; Interkulturelles Lernen; Unterrichtsinhalt; Fachdidaktik; Englischunterricht; Kulturpluralismus; Transkulturalität; Globalisierung; Kulturelle Bildung; Heterogenität; Professionalität; Raum; Deutschland |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Music and Arts Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 1434-4688; 14344688 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Kulturelle Lehrerbildung im Horizont von Globalisierung steht vor besonderen Professionsherausforderungen. Dieser Beitrag widmet sich einer theoretischen und empirischen Konkretisierung dieser räumlichen, sachlichen, zeitlichen und sozialen Herausforderungen. Die empirischen Untersuchungen zeigen dabei Momente eines möglichen Handlungsbedarfs auf, der sich im Kontext des gegenwärtigen Lehrangebots und handlungsleitender Orientierungen von Lehramtsstudieren - den identifizieren lässt. Im Zuge weiterführender Analysen können Ansatzpunkte für zukunftsorientierte Neujustierungen herausgearbeitet werden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In a globalised world, cultural education poses specific challenges for teacher education and professionalisation. This article introduces a theoretical and empirical concretisation of these spatial, factual, temporal and social challenges. The empirical investigations indicate aspects of a possible need for action concerning the current curricula of teacher education as well as the orientations guiding students in teacher training. In the future, further analyses may facilitate readjustments of these constitutive aspects of teachers' professionalisation. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.08.2020 |
Citation | Costa, Jana; Kühn, Claudia; Timm, Susanne; Franken, Lina: Kulturelle Lehrerbildung - Professionalität im Horizont der Globalisierung - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 41 (2018) 4, S. 20-29 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-203476 - DOI: 10.25656/01:20347; 10.31244/zep.2018.04.05 |