search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible at
URN:
DOI:  
Original Title
Transfer in der Schulentwicklung. Ansätze und Gelingensbedingungen aus der Perspektive von Schulentwicklungstheorie und -forschung
Parallel titleTransfer for school improvement. Approaches and key factors from the perspective of theories and research on school development
Author GND-ID
SourceDie deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 274-293 ZDB
Document
License of the document In copyright
Keywords (German)Forschung; Organisationstheorie; Transfer; Schulentwicklung; Innovation; Konzeption; Modell; Strategie; Theorie
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag unternimmt den Versuch, Ansätze des Wissens- und Innovationstransfers im Kontext von Schulentwicklungsstrategien zu systematisieren. Bisherige Erfahrungen und Forschungsbefunde zeigen, dass traditionelle Formate der Diffusion und Dissemination nicht als passend für effektive Schulentwicklung in Einzelschulen erscheinen. Organisations- und innovationstheoretische Ansätze und empirische Befunde der Schulentwicklungsforschung führen zu neuen komplexen Transferstrategien. Empfohlen werden designbasierte Schulentwicklungskonzepte, die eine Kombination verschiedener Transferformen mit partizipativer und begleiteter Schulentwicklungsarbeit gekoppelt beinhalten und geeignet sind, Kapazitäten von organisationalem Lernen in Schulen zu etablieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The contribution is an attempt for a systematical view on approaches of transfer of knowledge and innovation in the context of school improvement policies. Previous experiences and research findings show that traditional formats of transfer as diffusion or dissemination seem to be not appropriate for effective school improvement in single schools. Organizational and innovation theories and empirical findings of school development research lead to successful new complex approaches of transfer strategies. Concepts of design-based improvement including a combination of different formats of transfer with participative and guided school development work that are suitable for establishing capacity for organizational learning in schools are recommended. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalDie deutsche Schule Jahr: 2019
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication01.09.2020
Suggested CitationHoltappels, Heinz Günter: Transfer in der Schulentwicklung. Ansätze und Gelingensbedingungen aus der Perspektive von Schulentwicklungstheorie und -forschung - In: Die deutsche Schule 111 (2019) 3, S. 274-293 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-205979 - DOI: 10.31244/dds.2019.03.03
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)