search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gefährliches Halbwissen. Zur Kritik liberaler Toleranzbegründungen
Parallel titleDangerous superficial knowledge. A critique on liberal justifications of tolerance
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 88-98 ZDB
Document  (667 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Thema dieses Essays ist die Verschränkung der epistemischen und der normativen Dimension von politischer Toleranz, wie sie in gängigen liberalen Toleranzbegründungen behauptet wird. Das Postulat, dass Toleranz als pädagogisch förderungswürdige Tugend untrennbar verknüpft ist mit politischer Urteilskraft und Wissen über die politische Welt, wird mit einer Reihe von Einwänden konfrontiert (u.a. Perfektionismus-, Elitismus- und Essentialismusvorwurf). Diese Einwände lassen sich, so die These, ausräumen oder zumindest relativieren, wenn man die normativ-epistemischen Grundlagen von Toleranzerziehung realistischer fasst, als sie von den Kritikern vorgestellt und konzipiert werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This essay deals with the entanglement of the epistemic and normative dimension of political tolerance that is asserted in current liberal tolerance justifications. The postulate that tolerance as a pedagogically eligible virtue is inseparably connected to the political power of judgment and knowledge about the political world is challenged by a number of objections (e. g. of perfectionism, elitism, and essentialism). Those objections can be dissolved - or at least relativized - by conceptualising the normative-epistemic foundations of education for tolerance in a more realistic way than critics often do. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication30.04.2021
CitationDrerup, Johannes: Gefährliches Halbwissen. Zur Kritik liberaler Toleranzbegründungen - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 1, S. 88-98 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-218120 - DOI: 10.25656/01:21812
export files

share content at social platforms