search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Wer spielt warum mit? Schnittstellen in der Schulsystementwicklung und Prozesse ihrer Rationalisierung
Parallel titleWho is playing why? Interfaces in school system development and processes of their rationalization
Author
SourceDie Deutsche Schule 113 (2021) 1, S. 14-29 ZDB
Document  (205 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit dem Begriff Schulsystementwicklung wird ein zwischen Schulreform und Schulentwicklung anzusiedelnder Gegenstandsbereich der Schulentwicklungsforschung abgegrenzt. Die so zu bezeichnenden Dynamiken gehen wesentlich von sich am Schulträger konstituierenden Schnittstellen aus. Anschließend an sozialtheoretische Klärungen zeigt der Beitrag anhand empirischer Illustrationen, wie Schnittstellen zur Rationalisierung der Schulsystementwicklung beitragen. Neben den normativen Regeln bringen die beteiligten Akteure variable kulturelle Bezugsrahmen und materielle Interessen bei der Ordnung des Schulsystems zur Geltung. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The term school system development is used to define a subject area that lies between school reform and school development. These dynamics are essentially based on interfaces that are constituted around the local school authority. With reference to some social-theoretical clarifications, the article uses empirical illustrations to show how interfaces contribute to the rationalization of school system development. In addition to the normative rules, the actors involved bring variable cultural frames of reference and material interests to bear about the organization of the school system. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication22.04.2021
CitationHermstein, Björn: Wer spielt warum mit? Schnittstellen in der Schulsystementwicklung und Prozesse ihrer Rationalisierung - In: Die Deutsche Schule 113 (2021) 1, S. 14-29 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-220727 - DOI: 10.25656/01:22072; 10.31244/dds.2021.01.03
export files

share content at social platforms