details
Original Title |
Kooperationskulturen von Weiterbildungsorganisationen zwischen Kontinuität und Wandel. Empirische Befunde und organisationspädagogische Anschlüsse |
---|---|
Parallel title | Cultures of cooperation of adult education organisations between continuity and change. Empirical findings and organisational-pedagogical perspectives |
Author | Alke, Matthias |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 5, S. 659-679 |
Document | full text (707 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Empirische Untersuchung; Inhaltsanalyse; Leitfadeninterview; Identität; Ethnografie; Bildungsangebot; Interaktion; Weiterbildung; Erwachsenenbildung; Kontinuität; Kooperation; Netzwerk; Organisation; Veränderung; Wirkung; Bildungseinrichtung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Adult Education / Further Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0044-3247; 00443247 |
Language | German |
Year of creation | 2018 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag beschäftigt sich aus einer organisationspädagogischen Perspektive mit der Kontinuität und Wandlungsfähigkeit interorganisationaler Kooperationen in der öffentlichen Weiterbildung, die im Zuge der Förderung lebensbegleitender Lernprozesse zunehmend größere Aufmerksamkeit erfahren. Auf der Grundlage von empirischen Befunden aus einer ethnografisch angelegten Studie innerhalb eines Netzwerks von Weiterbildungsorganisationen wird eine spezifische Kooperationskultur rekonstruiert, die eine identitätsstiftende, stabilisierende Wirkung entfaltet und zugleich Potenziale für die notwendige Entwicklungs- und Wandlungsfähigkeit der kooperativen Beziehungen im Netzwerk bereithält. Darauf aufbauend wird dargelegt, in welcher Weise die spezifische Kooperationskultur sowohl Lernanlässe für die beteiligten Einzelorganisationen erzeugt als auch für den gemeinsamen Interaktionszusammenhang im Sinne von kooperationsbezogenen Lernprozessen ermöglicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper discusses the continuity and change in the nature of inter-organisational cooperation in the field of adult education from an organisational-pedagogical perspective. This topic has attracted a lot of (political) attention in the last decade within the context of promoting and improving lifelong learning. The paper highlights some empirical findings from an ethnographic study within a network of adult education organisations and its specific culture of cooperation. This culture demonstrates the effects of common identity and stability, but also the capability for organisational development and change. The findings show how this specific culture of cooperation evokes options for organisational learning processes for the individual adult education organisations involved, as well as for the interaction and cooperation in the network itself. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2018 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 20.05.2021 |
Citation | Alke, Matthias: Kooperationskulturen von Weiterbildungsorganisationen zwischen Kontinuität und Wandel. Empirische Befunde und organisationspädagogische Anschlüsse - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 5, S. 659-679 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-221680 - DOI: 10.25656/01:22168 |