search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kooperationskulturen von Weiterbildungsorganisationen zwischen Kontinuität und Wandel. Empirische Befunde und organisationspädagogische Anschlüsse
Parallel titleCultures of cooperation of adult education organisations between continuity and change. Empirical findings and organisational-pedagogical perspectives
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 5, S. 659-679 ZDB
Document  (707 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beschäftigt sich aus einer organisationspädagogischen Perspektive mit der Kontinuität und Wandlungsfähigkeit interorganisationaler Kooperationen in der öffentlichen Weiterbildung, die im Zuge der Förderung lebensbegleitender Lernprozesse zunehmend größere Aufmerksamkeit erfahren. Auf der Grundlage von empirischen Befunden aus einer ethnografisch angelegten Studie innerhalb eines Netzwerks von Weiterbildungsorganisationen wird eine spezifische Kooperationskultur rekonstruiert, die eine identitätsstiftende, stabilisierende Wirkung entfaltet und zugleich Potenziale für die notwendige Entwicklungs- und Wandlungsfähigkeit der kooperativen Beziehungen im Netzwerk bereithält. Darauf aufbauend wird dargelegt, in welcher Weise die spezifische Kooperationskultur sowohl Lernanlässe für die beteiligten Einzelorganisationen erzeugt als auch für den gemeinsamen Interaktionszusammenhang im Sinne von kooperationsbezogenen Lernprozessen ermöglicht. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This paper discusses the continuity and change in the nature of inter-organisational cooperation in the field of adult education from an organisational-pedagogical perspective. This topic has attracted a lot of (political) attention in the last decade within the context of promoting and improving lifelong learning. The paper highlights some empirical findings from an ethnographic study within a network of adult education organisations and its specific culture of cooperation. This culture demonstrates the effects of common identity and stability, but also the capability for organisational development and change. The findings show how this specific culture of cooperation evokes options for organisational learning processes for the individual adult education organisations involved, as well as for the interaction and cooperation in the network itself. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication20.05.2021
CitationAlke, Matthias: Kooperationskulturen von Weiterbildungsorganisationen zwischen Kontinuität und Wandel. Empirische Befunde und organisationspädagogische Anschlüsse - In: Zeitschrift für Pädagogik 64 (2018) 5, S. 659-679 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-221680 - DOI: 10.25656/01:22168
export files

share content at social platforms