search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Article (journal) accessible via
URN:
DOI:
Original Title
Corona - eine Krise für die Kooperation?
Parallel titleCorona – a crisis for cooperation?
Authors GND-ID;
SourceQfI - Qualifizierung für Inklusion 3 (2021) 1 ZDB
Document  (576 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)Kooperation; Kooperatives Lernen; Lehrer-Schüler-Relation; Lehrer-Schüler-Kommunikation; Schulalltag; Pandemie; Coronavirus; COVID-19; Auswirkung; Effekt; Individuelle Entwicklung; Entwicklungspotenzial; Bildungsprozess; Interview
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Educational Sociology
Document typeArticle (journal)
ISSN2699-2477
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Artikel greift vor dem Hintergrund der Theorieperspektive der Synthetischen Humanwissenschaften auf, wie sich Kooperationsbeziehungen von Schüler*innen und Lehrpersonen in ihrer Intensität wie Funktionalität durch die pandemiebedingt plötzlich und signifikant auftretenden Änderungen des Alltags der Institution Schule verändern. Dies wird hinsichtlich der Auswirkungen auf individuelle Entwicklung und Entwicklungspotentiale von Schüler*innen gespiegelt, um daran anknüpfend Ableitungen für Bildungsprozesse zu ziehen. Einzelne Ausschnitte aus explorativ geführten Interviews erweitern den theoretischen Bezugsrahmen durch Aussagen von Praktiker*innen hinsichtlich einer schulischen und professionstheoretischen Perspektive. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article discuses theoretically how cooperation among students and teachers changed in its intensity and functionality for learning during the significant changes of the institution school due to the Corona-pandemic restrictions. Those changes are to be analysed in their influence on individual development and potentials. Selected explorative interviews with teachers and parents about their perception on the crisis and its caused changes may add a practical perspective from school to the pedagogical theory.
publisher's URLhttps://doi.org/10.21248/qfi.58
other articles of this journalQfI - Qualifizierung für Inklusion Jahr: 2021
additional URLsDOI: 10.21248/qfi.58
StatisticsNumber of document requests Number of document requests
Checksumschecksum comparison as proof of integrity
Date of publication14.10.2021
CitationLangner, Anke; Milker, Clemens: Corona - eine Krise für die Kooperation? - In: QfI - Qualifizierung für Inklusion 3 (2021) 1 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-234194 - DOI: 10.25656/01:23419
export files

share content at social platforms (only available with Javascript turned on)