details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236049
DOI: 10.25656/01:23604; 10.31244/9783830994558.02
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236049
DOI: 10.25656/01:23604; 10.31244/9783830994558.02
Original Title |
Die Umsetzung von Digitalisierung in Organisationen der non-formalen Bildung |
---|---|
Parallel title | The implementation of digitisation in non-formal educational organisations |
Authors | Nieding, Iris ; Klaudy, E. Katharina |
Source | Wilmers, Annika [Hrsg.]; Achenbach, Michaela [Hrsg.]; Keller, Carolin [Hrsg.]: Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen. Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 33-66. - (Digitalisierung in der Bildung; 2) |
Document | full text (382 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Organisationsentwicklung; Bildungsorganisation; Bildungseinrichtung; Technik; Infrastruktur; Digitalisierung; Digitale Medien; Technologische Entwicklung; Technische Medien; Non-formale Bildung; Soziale Einrichtung; Sozialpädagogische Einrichtung; Sozialpädagogik; Sozialwirtschaft; Kinder- und Jugendhilfe; Informelle Bildung; Studie; Methode; Systematic Review; Literaturübersicht; Qualität; Literaturrecherche; Literaturauswertung; Wissenschaftliche Literatur; Forschungsstand; Deutschland |
sub-discipline | Social Work and Social Pedagogy Media Education |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4455-3; 978-3-8309-9455-8; 9783830944553; 9783830994558 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Neben formalen Bildungsprozessen werden auch die Lebenswelten von Kindern, Jugendlichen und Familien zunehmend von Entwicklungen und Auswirkungen des digitalen Wandels durchdrungen. Im Fokus dieses zweiten Critical Reviews stehen Auswirkungen der digitalen Transformation auf Organisationen der Sozialwirtschaft, die soziale personenbezogene Dienstleistungen und einen non-formalen medialen Bildungsraum für Kinder, Jugendliche und Familien bereitstellen. Das Ziel des Reviews besteht in der Darstellung und Diskussion der Auswirkungen auf soziale Organisationen basierend auf einer Synthese aus acht Studien aus den Jahren 2017 bis 2020 sowie kontextbildender Literatur. Die Ergebnisfokussierung erfolgte anhand der Themen ‚Relevanz‘, ‚Verantwortlichkeiten‘, ‚Strategien, Konzepte, Partizipation‘, ‚Aufgabenfelder‘, ‚Ausstattung und Software‘ und ‚Hürden‘ von Digitalisierung in Organisationen der non-formalen Bildung relevant erscheinen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Besides formal educational processes, the lives of children, adolescents and families are being immersed increasingly with developments and implications of digital change. This second critical review focuses on implications of the digital transformation on social organisations which make available social personal services and non-formal media education to children, adolescents, and families. The review targets a presentation and discussion of implications on social organisations – based on a synthesis from eight studies published from 2017 to 2020 and contextual literature. The focus of results reflects the issues of ‘relevance’, ‘responsibility’, ‘strategies’, ‘concepts’, ‘participation’, ‘fields of tasks’, ‘equipment’ and ‘software’ as well as ‘barriers’. Finally, based on the results, research needs are identified which seem necessary for the further implementation of digitisation in organisations of non-formal education. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 10.11.2021 |
Citation | Nieding, Iris; Klaudy, E. Katharina: Die Umsetzung von Digitalisierung in Organisationen der non-formalen Bildung - In: Wilmers, Annika [Hrsg.]; Achenbach, Michaela [Hrsg.]; Keller, Carolin [Hrsg.]: Bildung im digitalen Wandel. Organisationsentwicklung in Bildungseinrichtungen. Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 33-66. - (Digitalisierung in der Bildung; 2) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-236049 - DOI: 10.25656/01:23604; 10.31244/9783830994558.02 |