details
Original Title |
"geschichtlich durch und durch"? Überlegungen zur musikpädagogischen Relevanz einer kulturwissenschaftlichen Perspektive auf das 'musikalische Material' |
---|---|
Parallel title | "geschichtlich durch und durch"? Considerations on music pedagogical relevance of a cultural studies perspective on the 'musical material' |
Author | Schatt, Peter W. |
Source | Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention. Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 173-190. - (Musikpädagogische Forschung; 41) |
Document | full text (971 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Musikpädagogik; Kultursoziologie; Musikunterricht; Material; Fachdidaktik; Kulturwissenschaft |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4272-6; 978-3-8309-9272-1; 9783830942726; 9783830992721 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Language | German |
Year of creation | 2021 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Angeregt durch den musikpädagogisch rege rezipierten ‚material turn‘ der Kultursoziologie wird in diesem Beitrag nach der Relevanz des ‚musikalischen Materials‘ für musikpädagogisches Nachdenken und Handeln gefragt. Zur Beantwortung wird zunächst exemplarisch das Verständnis des Materialbegriffs in musikbezogenen und musikalischen Zusammenhängen entfaltet. Dann wird ein Anschluss an aktuelle kultursoziologische Einsichten hergestellt. In einem weiteren Schritt werden Perspektiven für einschlägige Bildung entfaltet, die abschließend in Anregungen für einen produktions- und rezeptionsdidaktisch ausgerichteten Musikunterricht münden. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Inspired by the ‘material turn’ in cultural sociology, which has been received by music pedagogues, this article asks about the relevance of ‘musical material’ for music pedagogical reflection and action. To answer this question, an understanding of the concept of material in exemplary music-related and musical contexts will first be developed. Then a connection to current socio-cultural insights will be established. In a further step, perspectives for relevant education are unfolded, which finally lead to suggestions for music lessons oriented towards production and reception didactics. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 30.03.2022 |
Citation | Schatt, Peter W.: "geschichtlich durch und durch"? Überlegungen zur musikpädagogischen Relevanz einer kulturwissenschaftlichen Perspektive auf das 'musikalische Material' - In: Musikpädagogik im Spannungsfeld von Reflexion und Intervention. Münster ; New York : Waxmann 2021, S. 173-190. - (Musikpädagogische Forschung; 41) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-243384 - DOI: 10.25656/01:24338 |