search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Title
How Kenyan initiative helped to regain education as a public good over for-profit education in low-fee private schools
Author
SourceZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 44 (2021) 4, S. 4-13 ZDB
Document  (335 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN1434-4688; 14344688
LanguageEnglish
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (English):While in the so-called Global North private education is mostly associated with elite-type schools requiring tuition fees, whereas government schools are free, the private schools’ sector in many countries of the ‘Global South’ has experienced the expansion of a new type of private schools besides also existing denominational or elite schools: low-fee (or low-cost) private schools, often profit-oriented. These schools are provided by private enterprises – individuals or companies, including some large transnational school chains – on the financial basis of collecting rather low amounts of fees so as to attract pupils from low or lower middle-income backgrounds. Often claiming to fill a gap because of lacking governmental provisions as well as answering local demands, these schools have in the last decade come under heavy attack from a wide range of state and especially non-state organizations ranging from local to national, continental and international levels, who object such schools because they counter the very principles of national education systems which are to provide basic education for all for free, at a good quality and with equal access, if not by, then surely under the auspices of the government. Have such protest and critique which have become a major focus of concerted actions of national and international CSOs (Civil Society Organizations) been successful? The answer in the following article is: Yes, since some recent developments indicate that education has regained its logic principles. (DIPF/Orig.)
Abstract (German):Während im sogenannten Globalen Norden Privatschulen meist mit gebührenpflichtigen Eliteschulen in Verbindung gebracht werden und staatliche Schulen kostenlos sind, hat sich in vielen Ländern des Globalen Südens neben den bestehenden konfessionellen oder Eliteschulen ein neuer Typus von Privatschulen entwickelt: Niedrigpreis- (oder Low-Cost-)Privatschulen, die häufig gewinnorientiert sind. Diese Schulen werden von Privatunternehmen – Einzelpersonen oder Firmen, einschließlich einiger großer transnationaler Schulketten – auf finanzieller Grundlage der Erhebung relativ niedriger Gebühren angeboten, um Schüler/-innen aus niedrigen oder unteren Einkommensschichten anzuziehen. Diese Schulen, die den lokalen Bedürfnissen entsprechen und oft vorgeben, eine Lücke zu füllen, weil es an staatlichen Angeboten mangelt, sind in den letzten zehn Jahren unter heftigen Beschuss einer Vielzahl staatlicher und vor allem nichtstaatlicher Organisationen geraten. Diese sprechen sich auf lokaler, nationaler, kontinentaler und internationaler Ebene gegen solche Schulen aus, weil sie den Grundsätzen der nationalen Bildungssysteme zuwiderlaufen. Diese Grundsätze bestehen darin, allen Menschen eine kostenlose, qualitative Grundausbildung mit gleichem Zugang für jeden zu bieten: wenn nicht durch die, so doch wenigstens unter der Schirmherrschaft der Regierung. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.07.2022
CitationAdick, Christel: How Kenyan initiative helped to regain education as a public good over for-profit education in low-fee private schools - In: ZEP : Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik 44 (2021) 4, S. 4-13 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-248198 - DOI: 10.25656/01:24819; 10.31244/zep.2021.04.02
export files

share content at social platforms