search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Chancen zum Professionalisierungsgewinn durch die Bologna-Reform der Lehrerbildung. Vom großen Wurf zur kleinen Reform
Parallel titleChances of professionalization profits from the Bologna reform to teacher education. From big strike to small reform
Authors
SourceDie Deutsche Schule 102 (2010) 1, S. 7-20 ZDB
Document  (265 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Seit dem Beginn des Bologna-Prozesses 2001 haben sich die neuen konsekutiven Studienstrukturen im Bereich der Lehrerbildung in Deutschland zunehmend ausgeweitet und mittlerweile den Erprobungsstatus verlassen. Der folgende Beitrag versucht in einem ersten Teil, den Status quo der Bachelor/Master-Konzepte in der Lehrerausbildung zu beschreiben. Im zweiten Teil werden die mit der Strukturreform veränderten Prüfungspraxen, Erfahrungen zum Mobilitätsanspruch sowie die Frage der Neugestaltung des Theorie-Praxis-Bezuges und der Berufseignungsprüfung innerhalb der universitären Ausbildung diskutiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Since the beginning of the Bologna declaration in 2001, the new consecutive academic programs in the field of teacher education in Germany have increasingly been expanded and are by now (nearly nationwide) out of trial phase. In the first part, the following article describes the status quo of the Bachelor/Master concept in teacher education. In the second part, the article discusses the following: codes of practise which have been changed by the structural reform, experiences concerning the demand for mobility, and questions with regard to redesigning the practical relevance of theories and to job qualification tests within academic education (training) at the university. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication18.11.2022
CitationBellenberg, Gabriele; Reintjes, Christian: Chancen zum Professionalisierungsgewinn durch die Bologna-Reform der Lehrerbildung. Vom großen Wurf zur kleinen Reform - In: Die Deutsche Schule 102 (2010) 1, S. 7-20 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256131 - DOI: 10.25656/01:25613
export files

share content at social platforms