search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Und was kommt an? Analysen zur Implementation von Innovationen in der gymnasialen Oberstufe und im Abitur
Parallel titleReality check. An analysis of how innovations are implemented in upper secondary education and the Abitur-exams
Author
SourceDie Deutsche Schule 103 (2011) 1, S. 24-37 ZDB
Document  (354 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In jüngster Zeit sind zahlreiche Neuerungen für die gymnasiale Oberstufe und die Abiturprüfung implementiert worden. Ob das Innovationspotenzial dieser Reformen jedoch tatsächlich mit den neuen Instrumenten genutzt und in der Praxis aufgegriffen wird, ist bislang kaum empirisch überprüft worden. Der vorliegende Beitrag betrachtet vor diesem Hintergrund im Ländervergleich kategoriengeleitet Klausur- und Abiturprüfungsaufgaben im retrospektiven Längsschnittdesign, um zu erfassen, inwieweit Innovationen hinsichtlich der Abiturprüfungen und gymnasialen Oberstufen tatsächlich implementiert worden sind. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In recent years, numerous formal and content-related alterations with regard to upper secondary education and the Abitur-examination have been implemented. However, findings concerning their innovative impact and their practical implementation are still pending. The presented study is based on this research gap and analyses Abitur-examination tasks and class exercises from various German Länder in a retrospective longitudinal design. In summary, the results contribute to empirical evidence regarding the factual implementation of innovations in upper secondary education and in the Abitur-examination. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication25.11.2022
CitationKühn, Svenja Mareike: Und was kommt an? Analysen zur Implementation von Innovationen in der gymnasialen Oberstufe und im Abitur - In: Die Deutsche Schule 103 (2011) 1, S. 24-37 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-256840 - DOI: 10.25656/01:25684
export files

share content at social platforms