details
Original Title |
Bildungspolitik der Leitbilder - Schulpreise als Best Practice |
---|---|
Parallel title | Educational politics of models - school awards as best practice |
Author |
Höhne, Thomas ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 138-149 ![]() |
Document | full text (195 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungspolitik; Schule; Schulentwicklung; Modellbildung; Wettbewerb; Auszeichnung; Qualität; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Vergabe von Schulpreisen stellt mittlerweile ein ernst zu nehmendes Instrument von Schulentwicklung dar. Am Beispiel des Deutschen Schulpreises wird aus dessen Programmatik herausgearbeitet, dass damit vor allem Leitbilder der 'Besten Schulen' etabliert werden sollen, an denen sich die anderen Schulen orientieren sollen. Diese aus der Ökonomie bekannte 'Best-Practice-Strategie' trägt, so die These, zur Rationalisierung und Ökonomisierung von Schule und Schulentwicklung bei. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | School awards have become an important instrument for school development. The analysis of the program of The German School Award ["Deutscher Schulpreis"] shows that awarding the 'best schools' aims at a system of best practice for other schools. The hypothesis is that this best practice strategy contributes to a rationalization of the school development with corresponding effects of economization. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2012 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 05.12.2022 |
Citation | Höhne, Thomas: Bildungspolitik der Leitbilder - Schulpreise als Best Practice - In: Die Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 138-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257263 - DOI: 10.25656/01:25726 |