details
Original Title |
Schulstruktur im Wandel. Aktuelle Bestandsaufnahme und Analyse von Entwicklungstendenzen und Begründungslinien |
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Parallel title | School structures in flux. An up-to-date survey and an analysis of development trends and of lines of argument |
Authors |
Liegmann, Anke Barbara ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 200-215 ![]() |
Document | full text (293 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Chancengleichheit; Bildungsgang; Eltern; Schule; Schulwahl; Gegliedertes Schulsystem; Schulform; Primarbereich; Gymnasiale Oberstufe; Sekundarbereich; Bundesland; Demografie; Strukturwandel; Struktur; Baden-Württemberg; Bayern; Berlin; Brandenburg; Bremen; Hamburg; Hessen; Mecklenburg-Vorpommern; Niedersachsen; Nordrhein-Westfalen; Rheinland-Pfalz; Saarland; Sachsen; Sachsen-Anhalt; Schleswig-Holstein; Thüringen; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2012 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die föderale Organisation des Bildungswesens in Deutschland führt traditionell zu sehr unterschiedlichen Ausgestaltungen der Schulsysteme in den Bundesländern. Verschiedene Reformen in der letzten Dekade haben diese Vielfalt noch vergrößert. Mit diesem Beitrag werden der Status quo der Schulstruktur in Deutschland in einem Vergleich der Bundesländer beschrieben, Entwicklungstrends herausgearbeitet und Diskussionslinien skizziert, durch welche die derzeitigen Strukturreformen motiviert sind. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The federal organization of education in Germany traditionally leads to very different structural arrangements of the school systems in the federal states. Various reforms in the last decade have increased this diversity. The article describes the status quo of the school structure in Germany in a comparison of the federal states, identifies trends and outlines discussions and arguments that motivate current structural reforms. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2012 |
Statistics | ![]() |
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Date of publication | 05.12.2022 |
Citation | Liegmann, Anke Barbara; Bouß, Sarah: Schulstruktur im Wandel. Aktuelle Bestandsaufnahme und Analyse von Entwicklungstendenzen und Begründungslinien - In: Die Deutsche Schule 104 (2012) 2, S. 200-215 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257293 - DOI: 10.25656/01:25729 |