search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Angebots-Nutzungs-Modell. Überlegungen zu Chancen und Grenzen des derzeit prominentesten Wirkmodells der Schul- und Unterrichtsforschung
Parallel titleThe offer-and-use-model ("Angebots-Nutzungs-Modell"). Reflections on chances and limitations of the currently most famous effect model in school and classroom teaching research
Authors
SourceDie Deutsche Schule 105 (2013) 3, S. 241-257 ZDB
Document  (921 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das "Angebots-Nutzungs-Modell der Wirkungsweise von Unterricht" stellt das derzeit prominenteste Wirkmodell innerhalb der Schul- und Unterrichtsforschung dar. Im vorliegenden Beitrag erfolgt eine Auseinandersetzung mit der Genese und Anlage des Modells mit dem Ziel, Antworten aus mehreren Perspektiven auf die folgenden Fragen zu finden: Welche Annahmen liegen dem Modell zugrunde, welche Implikationen, Chancen und Grenzen beinhaltet es, und wie könnte eine erste Einschätzung aussehen? Deutlich wird u.a., dass dem Modell eine verständigungsstiftende Funktion zukommt und es, ungeachtet seiner Grenzen, als das derzeit "brauchbarste" Modell im Kontext der Schul- und Unterrichtsforschung bezeichnet werden kann. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The "Offer-and-Use-Model for Teaching Effectiveness" is one of the most prominent causal models in current educational research. The current study aims to investigate the genesis and creation of the model regarding the following questions: What are the underlying assumptions, implications, prospects and limitations of the model? What is its overall relevance? We find that the purpose of the model is to provide a basis enabling deeper communication about the complexity of teaching processes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication09.12.2022
CitationKohler, Britta; Wacker, Albrecht: Das Angebots-Nutzungs-Modell. Überlegungen zu Chancen und Grenzen des derzeit prominentesten Wirkmodells der Schul- und Unterrichtsforschung - In: Die Deutsche Schule 105 (2013) 3, S. 241-257 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-257551 - DOI: 10.25656/01:25755
export files

share content at social platforms