search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zwischen Kerngeschäft und Third Mission. Angebote deutscher Hochschulen für Studieninteressierte mit Fluchterfahrung
Parallel titleRefugees in German universities. From third mission to internationalization?
Authors
SourceDie Deutsche Schule 109 (2017) 3, S. 260-272 ZDB
Document  (565 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Zuge gestiegener Asylantragszahlen entwickeln deutsche Hochschulen seit dem Jahr 2015 Angebote für Studieninteressierte mit Fluchterfahrung. Der Beitrag wird auf Basis einer qualitativen Untersuchung an neun Hochschulen zentrale Befunde vorstellen und Entwicklungstendenzen sichtbar machen. Er vertritt die These, dass die Maßnahmen zunehmend an hochschulpolitische Debatten zur Internationalisierung anschließen, wohingegen die Themen Diversität und Third Mission an Bedeutung verlieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):With the influx of refugees rising to unprecedented numbers in 2015, German universities have started to develop a broad range of activities for potential students among refugees. In this contribution, the authors will highlight central characteristics of these programs drawing on findings from a case study in nine universities. The authors will argue that debates on internationalization have a strong impact on the programs whereas aspects of diversity management or even third mission are becoming less important. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication19.12.2022
CitationSchammann, Hannes; Younso, Christin: Zwischen Kerngeschäft und Third Mission. Angebote deutscher Hochschulen für Studieninteressierte mit Fluchterfahrung - In: Die Deutsche Schule 109 (2017) 3, S. 260-272 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-258848 - DOI: 10.25656/01:25884
export files

share content at social platforms