details
Original Title |
Technologisierung von Bildungsmedien |
---|---|
Parallel title | Technologization of educational media |
Author |
Höhne, Thomas ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 8-19 ![]() |
Document | full text (226 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Begriff; Digitale Medien; Medienangebot; Bildungsmarkt; Computerunterstützter Unterricht; Schulbuch; Unterrichtsmedien; Digitalisierung; Technologie; Änderung; Internet; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Media Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Klassische Bildungsmedien wie Schulbücher sind vielfältigen und strukturellen Veränderungen unterworfen, die mit den Begriffen "Technologie" bzw. "Technologisierung" erklärt werden. Dazu wird theoretisch auf einen mehrdimensionalen Begriff von Technologie zurückgegriffen, der technische Innovationen und Technologien wie Internet oder Handy genauso umfasst wie Selbsttechnologien und Subjektivierungsweisen sowie den Wandel bildungspolitischer Steuerungstechnologien. Welche Auswirkungen die Technologisierung auf schulische Bildung(smedien) hat, wird im Folgenden untersucht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Traditional educational media such as textbooks are subject to different and structural changes that are explained with the concepts of "technology" and "technologization". For this will be theoretically outlined a multidimensional concept of technology that implies technical innovations such as the Internet, technologies of the self and subjectivation as well as new technologies of educational governance. The impact of technologization on school education and educational media is examined in the text. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2015 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 22.12.2022 |
Citation | Höhne, Thomas: Technologisierung von Bildungsmedien - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 1, S. 8-19 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259093 - DOI: 10.25656/01:25909 |