search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Thematisierungen von Bildungsmonitoringinstrumenten seitens der Bildungsforschung. Die Beispiele Bildungsberichterstattung, Schulinspektion und Vergleichsarbeiten
Parallel titleThe exploration of educational monitoring instruments by educational research. Taking the examples of educational reporting, school inspection, and state-wide comparative tests
Authors
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 248-263 ZDB
Document  (210 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die Etablierung von Bildungsmonitoring wird von der empirischen Bildungsforschung kontinuierlich begleitet. Unter welchen Gesichtspunkten einzelne Instrumente forschungsseitig thematisiert werden, steht im Fokus dieses Beitrags. Hierzu werden Forschungen zu drei zentralen Elementen des deutschen "Monitoring-Paradigmas" systematisiert vorgestellt. Erkennbar wird unter anderem eine Kongruenz zwischen den Analysemodellen und Fragestellungen der Bildungsforschung und den politisch formulierten Zwecksetzungen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Empirical educational research has played a continuous role in accompanying the implementation of educational monitoring. This article examines the issues that educational research has foregrounded when studying three key instruments of the new German 'educational monitoring paradigm'. [The] findings suggest that both the research questions and the analysis models that empirical educational research draws upon are congruent with politically formulated targets. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.12.2022
CitationHermstein, Björn; Semper, Ina; Berkemeyer, Nils; Mende, Lisa: Thematisierungen von Bildungsmonitoringinstrumenten seitens der Bildungsforschung. Die Beispiele Bildungsberichterstattung, Schulinspektion und Vergleichsarbeiten - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 248-263 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259257 - DOI: 10.25656/01:25925
export files

share content at social platforms