details
Original Title |
Thematisierungen von Bildungsmonitoringinstrumenten seitens der Bildungsforschung. Die Beispiele Bildungsberichterstattung, Schulinspektion und Vergleichsarbeiten |
---|---|
Parallel title | The exploration of educational monitoring instruments by educational research. Taking the examples of educational reporting, school inspection, and state-wide comparative tests |
Authors |
Hermstein, Björn ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 248-263 ![]() |
Document | full text (210 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsforschung; Bildungsmonitoring; Empirische Untersuchung; Schulinspektion; Analyse; Berichterstattung; Bildungsbericht; Vergleichsarbeit; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 00120731 |
Language | German |
Year of creation | 2015 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Die Etablierung von Bildungsmonitoring wird von der empirischen Bildungsforschung kontinuierlich begleitet. Unter welchen Gesichtspunkten einzelne Instrumente forschungsseitig thematisiert werden, steht im Fokus dieses Beitrags. Hierzu werden Forschungen zu drei zentralen Elementen des deutschen "Monitoring-Paradigmas" systematisiert vorgestellt. Erkennbar wird unter anderem eine Kongruenz zwischen den Analysemodellen und Fragestellungen der Bildungsforschung und den politisch formulierten Zwecksetzungen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Empirical educational research has played a continuous role in accompanying the implementation of educational monitoring. This article examines the issues that educational research has foregrounded when studying three key instruments of the new German 'educational monitoring paradigm'. [The] findings suggest that both the research questions and the analysis models that empirical educational research draws upon are congruent with politically formulated targets. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2015 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 28.12.2022 |
Citation | Hermstein, Björn; Semper, Ina; Berkemeyer, Nils; Mende, Lisa: Thematisierungen von Bildungsmonitoringinstrumenten seitens der Bildungsforschung. Die Beispiele Bildungsberichterstattung, Schulinspektion und Vergleichsarbeiten - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 248-263 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259257 - DOI: 10.25656/01:25925 |