search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Bildungsforschung und Bildungspolitik im Dialog - Lernprozesse und Irritationen
Parallel titleEducational research and educational policy in dialogue - learning processes and irritations
Author
SourceDie Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 264-284 ZDB
Document  (463 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 00120731
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag interpretiert den Dialog von Bildungsforschung und -politik seit 1990 als Kommunikation zwischen Systemen unterschiedlicher Handlungslogik (Macht vs. Wahrheit) und mit differenten Zeitmustern und Sozialformen und diskutiert, wie dennoch Verständigung möglich war. Dafür werden (i) eine emergente, zugleich stabile und flüchtige Form der Kommunikation sowie (ii) Konsens in einer theoretischen Modellierung des gemeinsamen Themas identifiziert, die für beide Akteure attraktiv sind, weil sie Wissensproduktion, Kooperation und autonome Praxis zugleich eröffnen, ohne allerdings (iii) die vollständige Kontrolle der Produkte der Kommunikation zu erlauben. Im Ergebnis sind deshalb gleichermaßen und wechselseitig Erfolge, produktive Lernprozesse und Irritationen zu verzeichnen, schon weil Bildungsforschung notwendig als "Unzufriedenheitsgenerator" fungiert und politische Hoffnungen auf unmittelbar handlungsrelevante Ergebnisse systematisch nicht bedienen kann, trotz aller Evidenzrhetorik. Nüchternheit in den wechselseitigen Erwartungen ist deshalb nicht zufällig heute das Ergebnis. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This contribution interprets the dialogue between educational research and educational policy since 1990 as communication between systems of different logic of action (power vs. truth) and of different time patterns and social modes, and it discusses how understanding has though become possible. Therefore it (i) identifies an emergent, at the same time stable and elusive form of communication and (ii) consensus in the theoretical modeling of the common issue, which are attractive for both actors, because they open knowledge production, cooperation and autonomous practice simultaneously, but (iii) without allowing total control about the communication outcomes. This leads likewise to mutual success, productive learning processes and irritations, just as educational research acts necessarily as "generator of discontent" that cannot serve - for systematic reasons - political expectations of immediate and practically relevant results, despite of all rhetoric about evidence. The current effect is not coincidentally sobriety with regard to the mutual expectations. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.12.2022
CitationTenorth, Heinz-Elmar: Bildungsforschung und Bildungspolitik im Dialog - Lernprozesse und Irritationen - In: Die Deutsche Schule 107 (2015) 3, S. 264-284 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-259266 - DOI: 10.25656/01:25926
export files

share content at social platforms