details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261464
DOI: 10.25656/01:26146; 10.3224/zehf.v1i1.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261464
DOI: 10.25656/01:26146; 10.3224/zehf.v1i1.05
Original Title |
Wenn sich die Masterfrage stellt. Soziale Herkunftseffekte auf die Übergangsintention nach dem Bachelorstudium |
---|---|
Parallel title | Transition decisions after a bachelor program. Analyzing social disparities in postgraduate study aspirations |
Authors | Kretschmann, Julia ; Gronostaj, Anna ; Schulze, Annelie; Vock, Miriam |
Source | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 76-92 |
Document | full text (307 KB) |
License of the document | |
Keywords (German) | Entscheidung; Soziale Herkunft; Übergang; Regression; Studienverlauf; Studienziel; Master-Studiengang; Bachelor-Studiengang; Auswahlverfahren; Effekt; Hochschulabsolvent; Bildungsentscheidung; Student; NEPS <National Educational Panel Study>; Längsschnittuntersuchung; Empirische Untersuchung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Higher Education |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2367-3044; 2367-3052; 23673044; 23673052 |
Language | German |
Year of creation | 2017 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Anhand der NEPS-Daten (N = 8,755) prüft der vorliegende Beitrag soziale Herkunftseffekte auf die Intention Bachelorstudierender, ein Masterstudium aufzunehmen. In hierarchischen Regressionsanalysen wurden Kovariaten auf Individualebene berücksichtigt, wobei die Studienrichtung an einem Hochschultyp als Gruppierungsvariable diente. Die Befunde sprechen für einen Herkunftseffekt, deuten jedoch auch darauf hin, dass sich dieser bereits wesentlich in der Wahl des Hochschultyps manifestiert. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Based on NEPS-data (N = 8,755), this study analyzed the effect of students' social backgrounds on their intention to study for a master's degree. We applied multilevel regression with students grouped by subject and college type, while taking into account student variables. The study indicates that students' social background does have an effect. The findings also suggest that this effect is linked to which form of higher education students have chosen. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf Jahr: 2017 |
Statistics | Number of document requests |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.03.2023 |
Citation | Kretschmann, Julia; Gronostaj, Anna; Schulze, Annelie; Vock, Miriam: Wenn sich die Masterfrage stellt. Soziale Herkunftseffekte auf die Übergangsintention nach dem Bachelorstudium - In: Zeitschrift für empirische Hochschulforschung : ZeHf 1 (2017) 1, S. 76-92 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261464 - DOI: 10.25656/01:26146; 10.3224/zehf.v1i1.05 |