details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261860
DOI: 10.25656/01:26186; 10.31244/dds.2022.04.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261860
DOI: 10.25656/01:26186; 10.31244/dds.2022.04.05
Original Title |
Schulentwicklungsberatung im Kontext des Schulversuchs Talentschulen NRW: "Bremsklotz" oder Katalysator? |
---|---|
Parallel title | School improvement consulting within the framework of the "Talent Schools" model project |
Authors |
Dean, Isabel ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 383-388 ![]() |
Document | full text (153 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulentwicklung; Beratung; Schulberater; Schulversuch; Bildungschance; Gerechtigkeit; Soziale Benachteiligung; Profession; Nordrhein-Westfalen |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag richtet den Blick auf einen speziellen Ansatz der Schulentwicklungsberatung (SEB), der im Kontext eines bundeslandweiten Schulversuchs zur Unterstützung von Schulen in sozialräumlich benachteiligten Lagen verfolgt wird. Im Folgenden skizzieren wir zunächst die Zielstellung und Anlage des Schulversuchs „Talentschulen NRW“, bevor wir auf die Konzeption der SEB im Modellversuch eingehen. Im Anschluss beleuchten wir die wahrgenommene Zusammenarbeit mit der SEB durch die Schulleitungen der Modellschulen sowie das eigene Professionsverständnis der Schulentwicklungsberater*innen zu Beginn des Schulversuchs. Wir schließen unseren Beitrag mit einer Diskussion darüber, inwieweit der hier beschriebene Ansatz von SEB mit dem übergeordneten Ziel der Förderung von Bildungsgerechtigkeit an Schulen in herausfordernden Lagen in Einklang gebracht werden kann. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This paper focuses on a special approach to school improvement consulting which is part of a federal state-wide model project to support schools serving disadvantaged communities. In the following report, we first outline the goals and structure of the model project “Talent Schools” in North Rhine-Westphalia before addressing the design of school improvement consulting within the model project. We then examine the cooperation with the school improvement consultants as perceived by the school leaders of the model schools as well as the school improvement consultants’ own understanding of their profession at the beginning of the project. Finally, we discuss the extent to which the consultants’ approach described here is compatible with the overarching goal of promoting educational equity in schools serving disadvantaged communities. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 23.02.2023 |
Citation | Dean, Isabel; Beckmann, Laura: Schulentwicklungsberatung im Kontext des Schulversuchs Talentschulen NRW: "Bremsklotz" oder Katalysator? - In: Die Deutsche Schule 114 (2022) 4, S. 383-388 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261860 - DOI: 10.25656/01:26186; 10.31244/dds.2022.04.05 |