search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Entscheidend ist, irre gut zuzuhören". Widerstand als Chance für nachhaltige Schul- und Unterrichtsentwicklung am Beispiel des Erfahrungsberichts einer Preisträgerschule des Deutschen Schulpreises
Parallel title"The key is to listen insanely well". Resistance as an opportunity for sustainable school and teaching development at award-winning schools of the German School Award
Authors
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 1, S. 53-58 ZDB
Document  (165 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Dieser praxisorientierte Beitrag widmet sich dem Thema Widerstand im Rahmen von Schul- und Unterrichtsentwicklung an Preisträgerschulen des Deutschen Schulpreises der Robert Bosch Stiftung GmbH. Dafür wird anhand einer ausgewählten Preisträgerschule exemplarisch gezeigt, dass konstruktive Formen des Umgangs mit Widerstand, darunter regelhafte und systematische Formen des Einbezugs von Widerstand in Veränderungsvorhaben, zur kritischen Reflexion dieser Vorhaben entscheidend sind, um Schul- und Unterrichtsentwicklungsprozesse nachhaltig und gelingend umzusetzen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):This practice-oriented article is dedicated to the topic of resistance in the context of school and teaching development at award-winning schools of the German School Award of the Robert Bosch Stiftung GmbH. Using a selected award-winning school as an example, it is shown that constructive forms of dealing with resistance, including regular and systematic forms of incorporating resistance into change projects, are crucial for the critical reflection of these projects, in order to successfully implement sustainable school and instructional development processes. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication23.02.2023
CitationKrempin, Maren; Schleimer, Simon Moses; Voigtländer, Jana: "Entscheidend ist, irre gut zuzuhören". Widerstand als Chance für nachhaltige Schul- und Unterrichtsentwicklung am Beispiel des Erfahrungsberichts einer Preisträgerschule des Deutschen Schulpreises - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 1, S. 53-58 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-261979 - DOI: 10.25656/01:26197; 10.31244/dds.2023.01.06
export files

share content at social platforms