search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zwischen Generik und Spezifik. Zur Konzeptualisierung von "gutem Erklären" im schulischen Musikunterricht
Parallel titleBetween generics and specifics. Towards the conceptualization of "good explaining" in music lessons
Authors
SourceGöllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 197-212. - (Musikpädagogische Forschung; 43)
Document (1.443 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-8309-4612-0; 9783830946120
ISSN0937-3993; 09373993
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beschäftigt sich mit der Konzeptualisierung von „gutem Erklären“ im schulischen Musikunterricht. Wenngleich Erklären in der Unterrichtsforschung durchaus als eine zentrale Tätigkeit von Lehrkräften gilt, so spielt sie bislang in der musikpädagogischen Forschung kaum eine Rolle. Vor diesem Hintergrund schlagen die Autor*innen ein erstes theoretisches Modell zum „guten Erklären bzw. Instruieren im Musikunterricht vor“, welches den Anspruch erhebt, sowohl interdisziplinär anschlussfähig als auch fachspezifisch fokussiert zu sein. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In teaching research, explaining is considered a central activity of a teacher. However, music education has hardly participated in the discourse about such core practices. Neither theoretical conceptualizations nor empirical findings are available on the question of what constitutes good explaining in music lessons. The following article presents a first model of good explaining and instructing in music education, which on the one hand is designed for interdisciplinary connectivity and on the other takes subject specifics into account. (DIPF/Orig.)
is part of:43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication10.03.2023
CitationFrei, Mario; Puffer, Gabriele; Hilbert, Sven; Hofmann, Bernhard: Zwischen Generik und Spezifik. Zur Konzeptualisierung von "gutem Erklären" im schulischen Musikunterricht - In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 197-212. - (Musikpädagogische Forschung; 43) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262771 - DOI: 10.25656/01:26277; 10.31244/9783830996125.12
export files

share content at social platforms