details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262771
DOI: 10.25656/01:26277; 10.31244/9783830996125.12
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262771
DOI: 10.25656/01:26277; 10.31244/9783830996125.12
Original Title |
Zwischen Generik und Spezifik. Zur Konzeptualisierung von "gutem Erklären" im schulischen Musikunterricht |
---|---|
Parallel title | Between generics and specifics. Towards the conceptualization of "good explaining" in music lessons |
Authors |
Frei, Mario;
Puffer, Gabriele ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 197-212. - (Musikpädagogische Forschung; 43) |
Document | full text (1.443 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Musikpädagogik; Musikunterricht; Erklären; Konzeptualisierung; Forschung; Modell; Profession; Lehrer; Fachdidaktik; Instruktion |
sub-discipline | Teaching Didactics/Teaching Music and Arts |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-8309-4612-0; 9783830946120 |
ISSN | 0937-3993; 09373993 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag beschäftigt sich mit der Konzeptualisierung von „gutem Erklären“ im schulischen Musikunterricht. Wenngleich Erklären in der Unterrichtsforschung durchaus als eine zentrale Tätigkeit von Lehrkräften gilt, so spielt sie bislang in der musikpädagogischen Forschung kaum eine Rolle. Vor diesem Hintergrund schlagen die Autor*innen ein erstes theoretisches Modell zum „guten Erklären bzw. Instruieren im Musikunterricht vor“, welches den Anspruch erhebt, sowohl interdisziplinär anschlussfähig als auch fachspezifisch fokussiert zu sein. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In teaching research, explaining is considered a central activity of a teacher. However, music education has hardly participated in the discourse about such core practices. Neither theoretical conceptualizations nor empirical findings are available on the question of what constitutes good explaining in music lessons. The following article presents a first model of good explaining and instructing in music education, which on the one hand is designed for interdisciplinary connectivity and on the other takes subject specifics into account. (DIPF/Orig.) |
is part of: | 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 10.03.2023 |
Citation | Frei, Mario; Puffer, Gabriele; Hilbert, Sven; Hofmann, Bernhard: Zwischen Generik und Spezifik. Zur Konzeptualisierung von "gutem Erklären" im schulischen Musikunterricht - In: Göllner, Michael [Hrsg.]; Knigge, Jens [Hrsg.]; Niessen, Anne [Hrsg.]; Weidner, Verena [Hrsg.]: 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Münster ; New York : Waxmann 2022, S. 197-212. - (Musikpädagogische Forschung; 43) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-262771 - DOI: 10.25656/01:26277; 10.31244/9783830996125.12 |