details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266123
DOI: 10.25656/01:26612; 10.35468/5998-21
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266123
DOI: 10.25656/01:26612; 10.35468/5998-21
Title |
Sachunterricht als Kulturwissenschaft für Kinder |
---|---|
Authors |
Müller, Marc ![]() ![]() |
Source | Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 204-211. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) |
Document | full text (464 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sachunterricht; Primarbereich; Kulturwissenschaft; Fachdidaktik; Bezugswissenschaft; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-5998-1; 978-3-7815-2556-6; 9783781559981; 9783781525566 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Was ist eigentlich Sachunterricht? Braucht der Sachunterricht eine originäre Bezugswissenschaft, und wenn ja, welche würde sich hierfür anbieten? Marc Müller und Juliane Gröber analysieren in ihrem Beitrag ausgewählte Antworten aus der Forschungsgemeinschaft und plädieren abschließend für ein Verständnis von Sachunterricht als „Kulturwissenschaft für Kinder“. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | According to its contemporary understanding, Primary Science Education in Germany (“Sachunterricht”) goes back to considerations of the 1970/80s. A special feature (and a challenge for its didactics), unlike to all other subjects taught at school, is the lack of an original academic reference science. In contrast, we argue for Cultural Studies as such an academic reference and show both methodological and historical reasons for it. Primary Science Education could then be grasped as “Cultural Studies for children”. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 01.06.2023 |
Citation | Müller, Marc; Gröber, Juliane: Sachunterricht als Kulturwissenschaft für Kinder - In: Schmeinck, Daniela [Hrsg.]; Michalik, Kerstin [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: Herausforderungen und Zukunftsperspektiven für den Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2023, S. 204-211. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 33) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-266123 - DOI: 10.25656/01:26612; 10.35468/5998-21 |