search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Zur Bedeutung des dritten Zyklus für Pädagogische Hochschulen 
Parallel titleOn the importance of doctoral programmes for universities of teacher education
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 7-21 ZDB
Document  (602 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Mit wachsenden An- und Herausforderungen an die Lehrerinnen- und Lehrerbildung müssen sich Pädagogische Hochschulen fortlaufend weiterentwickeln. Zentrale Erfordernisse sind die adäquate (Weiter-)Qualifizierung des Lehr-und Forschungskörpers, die kontinuierliche Qualitätserhöhung der Leistungsbereiche sowie die Profilschärfung des Hochschultypus. Der Auf- und Ausbau von Angeboten im dritten Zyklus ist dabei von hoher Bedeutung. Nebst seiner Notwendigkeit und Chancen stellt der dritte Zyklus Pädagogische Hochschulen vor besondere Herausforderungen. Dieser Beitrag beleuchtet die Entwicklungsfelder hinsichtlich der Bedeutung des dritten Zyklus und damit verbundene Promotionsmöglichkeiten. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):With growing demands and challenges for teacher education, universities of teacher education need to develop continuously. Central requirements include adequate (further) qualification of the academic staff, continuous quality improvement in the service areas, and the shaping of the institutional profile. The establishment of institutional doctoral programmes is of great importance in this regard. In addition to the necessity and the opportunities of doctoral programmes, their implementation poses specific challenges to Swiss universities of teacher education. This article sheds light on the development areas regarding the significance of doctoral programmes and related institutionalised opportunities. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.07.2023
CitationBiedermann, Horst; Rhyn, Heinz; Rütti-Joy, Olivia: Zur Bedeutung des dritten Zyklus für Pädagogische Hochschulen  - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 7-21 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269221 - DOI: 10.25656/01:26922
export files

share content at social platforms