search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
"Wer allein arbeitet, addiert. Wer zusammen arbeitet, multipliziert."
Parallel title"Those who work alone add. Those who cooperate multiply."
Authors
SourceBeiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 124-131 ZDB
related to:Praxiszentren - Berufspraktische Lehrpersonenbildung im kooperativen Raum zwischen Schulfeld und Hochschule 
Kooperative Lehrpersonenbildung im Netzwerk. Die Frage nach der Vermittlung zwischen schulischen und hochschulischen Akteurinnen und Akteuren 
Document  (506 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2296-9632; 22969632
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Anhand der Funktion der Praxisdozierenden werden verschiedene Problemfelder in den Praxiszentren der Pädagogischen Hochschule Zürich aufgezeigt. Wie schon bei den Lead Teachers in den frühen Konzepten der Professional Development Schools besteht die Gefahr, dass diese Funktionsdifferenzierung die intendierte Wirkung einer engen Kooperation von Hochschulen und Praktikumsschulen in der berufspraktischen Ausbildung von Lehrpersonen unterläuft. Im hybriden Raum zeichnet sich die Zusammenarbeit durch eine Integration aller Beteiligten aus mit dem Ziel, eine geteilte Sicht auf die Professionalisierung und eine Kultur von Dialogik und Dialektik zwischen Studierenden, Dozierenden und Praktikumslehrpersonen zu entwickeln. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on the function of practice teacher educators, the article discusses various problem areas concerning the practice centers at the Zurich University of Teacher Education. As with lead teachers in the early concepts of Professional Development Schools, there is a danger that this differentiation of functions undermines the intended effect of close cooperation between universities and internship schools in the professional training of teachers. In the hybrid space, collaboration is characterized by an integration of all stakeholders with the goal of developing a shared view of professionalization and a dialogic and dialectic culture between students, teacher educators, and practicum teachers. (DIPF/Orig.)
publisher's URL
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.07.2023
CitationKohler, Richard; Hauri, Silke: "Wer allein arbeitet, addiert. Wer zusammen arbeitet, multipliziert." - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 1, S. 124-131 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-269311 - DOI: 10.25656/01:26931
export files

share content at social platforms