details
Original Title |
Staatlich kontrollierte Pflichtschulsysteme als evolutionäre Errungenschaft an der Schwelle zum nächsten Jahrtausend |
---|---|
Parallel title | The evolutionary achievement of state-controlled compulsory education systems at the turn of the next millennium |
Author |
Adick, Christel ![]() ![]() |
Source | Hamburger, Franz [Hrsg.]; Kolbe, Fritz-Ulrich [Hrsg.]; Tippelt, Rudolf [Hrsg.]: Pädagogische Praxis und erziehungswissenschaftliche Theorie zwischen Lokalität und Globalität. Festschrift für Volker Lenhart zum 60. Geburtstag. Frankfurt : Peter Lang 1999, S. 120-141 |
Document | full text (945 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Evolutionstheorie; Schulgeschichte; Pflichtschule; Schulpflicht; Globalisierung; Schulentwicklung; Bildungsbegriff; Frühe Hochkultur; Schulaufsicht; Pädagogische Einrichtung; Habermas, Jürgen; Bernfeld, Siegfried |
sub-discipline | History of Education Intercultural and International Comparative Educational Research |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-631-35323-3; 9783631353233 |
Language | German |
Year of creation | 1999 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Der Aufsatz schließt an theoretische Überlegungen von Volker Lenhart an (Die Evolution erzieherischen Handelns, 1987) und führt diese weiter in Bezug sowohl auf die historische als auch auf die vermutete zukünftige Relevanz der modernen Pflichtschulsysteme. Unter Hinzunahme weiterer Theoriebausteine, insbesondere des Erziehungsbegriffs von Siegfried Bernfeld und der sozio-kulturellen Evolutionstheorie von Jürgen Habermas, entwickelt die Autorin ein eigenes zweistufiges evolutionäres Modell der Entstehungsgeschichte der Schule (a) von der menschheitsgeschichtlichen Erfindung der Schule als neue pädagogische Institution in den frühen Hochkulturen zur (b) Erfindung des allgemeinen, allgemeinbildenden Pflichtschulsystems in der Moderne, das derzeit weltweit verbreitet wird. (Autorin) |
Abstract (English): | The essay resumes the theoretical reflections of Volker Lenhart (Die Evolution erzieherischen Handelns/ The evolution of educational practices, 1987) and takes these further in relation to the historical as well as the presumed future relevance of modern compulsory school systems. In referring to further theoretical building blocks, in particular Siegfried Bernfeld's concept of education and Jürgen Habermas' socio-cultural theory of evolution, the author develops her own two-stage model of the socio-cultural evolution of the school from (a) the invention of a formal school as a new educational institution in the ancient civilizations to (b) the invention of a general, compulsory education system in modern times which at present spreads around the world. (Author) |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 29.08.2023 |
Citation | Adick, Christel: Staatlich kontrollierte Pflichtschulsysteme als evolutionäre Errungenschaft an der Schwelle zum nächsten Jahrtausend - In: Hamburger, Franz [Hrsg.]; Kolbe, Fritz-Ulrich [Hrsg.]; Tippelt, Rudolf [Hrsg.]: Pädagogische Praxis und erziehungswissenschaftliche Theorie zwischen Lokalität und Globalität. Festschrift für Volker Lenhart zum 60. Geburtstag. Frankfurt : Peter Lang 1999, S. 120-141 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-272329 - DOI: 10.25656/01:27232 |