details
Original Title |
Nutzung von Forschungswissen durch Lehrpersonen. Eine datengestützte Betrachtung von Nutzungsprofilen |
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Parallel title | Teachers' use of research knowledge. A data-driven look at user profiles |
Authors |
Locher, Franziska Maria ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 299-315 ![]() |
Document | full text (803 KB) |
License of the document |
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Keywords (German) | Bildungsforschung; Forschungsergebnis; Forschung; Wissen; Wissenschaftstransfer; Evidenz; Unterricht; Unterrichtspraxis; Lehrer; Nutzung; Einstellung <Psy>; Typologie; Umfrage; Deutschland; Schweiz; Österreich |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2296-9632; 22969632 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der vorliegende Beitrag befasst sich mit der Nutzung von forschungsbezogenem Wissen durch Lehrpersonen. Er exploriert, inwiefern sich drei aus der Literatur ableitbare Nutzungsprofile von Lehrpersonen (forschungskritisch, forschungsambivalent und forschungsaffin) empirisch identifizieren lassen. Hierzu wurden a) auf der Basis einer Online-Befragung von 123 Lehrpersonen eine latente Profilanalyse sowie b) bei einem Subsample eine qualitative Inhaltsanalyse frei formulierter Antworten durchgeführt. Aus beiden Analysen ergibt sich Unterstützung für die Differenzierung der postulierten Nutzungsprofile, was mit Statements von Lehrpersonen illustriert wird. Insgesamt gaben die befragten Lehrpersonen an, selten Forschungswissen für die alltägliche Praxis zu nutzen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | This article deals with the use of research-related knowledge by teachers. It explores to what extent three profiles of teachers’ use of research¬related knowledge that are derivable from the literature (research-critical, research-ambivalent and research-savvy) can be empirically identified. To this end, a) a latent profile analysis was carried out on the basis of an online survey of 123 teachers, and b) a qualitative analysis of freely formulated answers was conducted for a subsample. Both analyses provide support for the differentiation of the postulated profiles, which is illustrated with statements from the participating teachers. Overall, the teachers state that they rarely use research knowledge for everyday practice. (DIPF/Orig.) |
publisher's URL | https://bzl-online.ch/de/ |
other articles of this journal | Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.10.2023 |
Citation | Locher, Franziska Maria; Unger, Valentin; Hartmann, Ulrike; Hochweber, Jan: Nutzung von Forschungswissen durch Lehrpersonen. Eine datengestützte Betrachtung von Nutzungsprofilen - In: Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung 41 (2023) 2, S. 299-315 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279918 - DOI: 10.25656/01:27991 |