search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Das Programm "Ein Quadratkilometer Bildung"
Parallel titleThe "One square kilometer of education" program
Author
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 240-246 ZDB
Document  (173 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Programm „Ein Quadratkilometer Bildung“ setzt auf kleinräumige, lokale Bildungsnetzwerke, um die Bildungschancen von Kindern und Jugendlichen in Sozialräumen zu erhöhen, in denen überproportional viele Familien von Armut betroffen sind. Mithilfe eines stadtteilbezogenen Unterstützungssystems, der sog. Pädagogischen Werkstatt, setzen Akteur*innen der formalen, non-formalen und informellen Bildung Schwerpunktthemen und entwickeln gemeinsam vor Ort bedarfsgerechte Praxislösungen. Der Beitrag stellt den Handlungsansatz des Programms vor, skizziert Entwicklungen unterschiedlicher Programmorte und bündelt abschließend Erkenntnisse zu möglichen Wirkungen des Programms. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The program “One Square Kilometer of Education” relies on small-scale, local educational networks to increase the educational opportunities of children and young people in social areas in which a disproportionate number of families are affected by poverty. With the help of a district-based support system, the so-called Pedagogical Workshop, actors from formal, non-formal and informal educational institutions determine key topics and jointly develop practical solutions tailored to local needs. The article presents the program’s approach, outlines developments in various program locations, and concludes by summarizing findings on the program’s potential effects. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.10.2023
CitationLock, Silke: Das Programm "Ein Quadratkilometer Bildung" - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 240-246 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279982 - DOI: 10.25656/01:27998; 10.31244/dds.2023.03.07
export files

share content at social platforms