details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279982
DOI: 10.25656/01:27998; 10.31244/dds.2023.03.07
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279982
DOI: 10.25656/01:27998; 10.31244/dds.2023.03.07
Original Title |
Das Programm "Ein Quadratkilometer Bildung" |
---|---|
Parallel title | The "One square kilometer of education" program |
Author | Lock, Silke |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 240-246 ![]() |
Document | full text (173 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Bildungsprogramm; Netzwerk; Förderprogramm; Bildungschance; Chancengleichheit; Soziale Benachteiligung; Ungleichheit; Unterstützung; Werkstatt; Sozialraum; Soziale Ungleichheit |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Educational Sociology |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Programm „Ein Quadratkilometer Bildung“ setzt auf kleinräumige, lokale Bildungsnetzwerke, um die Bildungschancen von Kindern und Jugendlichen in Sozialräumen zu erhöhen, in denen überproportional viele Familien von Armut betroffen sind. Mithilfe eines stadtteilbezogenen Unterstützungssystems, der sog. Pädagogischen Werkstatt, setzen Akteur*innen der formalen, non-formalen und informellen Bildung Schwerpunktthemen und entwickeln gemeinsam vor Ort bedarfsgerechte Praxislösungen. Der Beitrag stellt den Handlungsansatz des Programms vor, skizziert Entwicklungen unterschiedlicher Programmorte und bündelt abschließend Erkenntnisse zu möglichen Wirkungen des Programms. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The program “One Square Kilometer of Education” relies on small-scale, local educational networks to increase the educational opportunities of children and young people in social areas in which a disproportionate number of families are affected by poverty. With the help of a district-based support system, the so-called Pedagogical Workshop, actors from formal, non-formal and informal educational institutions determine key topics and jointly develop practical solutions tailored to local needs. The article presents the program’s approach, outlines developments in various program locations, and concludes by summarizing findings on the program’s potential effects. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 27.10.2023 |
Citation | Lock, Silke: Das Programm "Ein Quadratkilometer Bildung" - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 3, S. 240-246 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-279982 - DOI: 10.25656/01:27998; 10.31244/dds.2023.03.07 |