search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Von der Schulform zur schulischen Organisationsform. Zur Diffusion eines neuen Paradigmas der Schulstrukturentwicklung
Parallel titleFrom school type to organizational form. On the diffusion of a new paradigm of school structure development
Author
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 315-332 ZDB
Document  (302 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Remark
Abstract (German):Viele Bundesländer machen für Schulformen mit mehr als einem Bildungsgang nur noch Rahmenvorgaben zur Leistungsdifferenzierung und delegieren deren konkrete Ausgestaltung an die Einzelschule. Damit verliert die viel verwendete Kategorie „Schulform“ zusehends an deskriptivem und analytischem Wert. Der vorliegende Beitrag nimmt diese Entwicklung zum Anlass, die Schulstrukturen der Bundesländer systematisch auf Ebene der schulischen Organisationsformen zu vergleichen und die Implikationen einer um Differenzierungsfragen erweiterten Schulautonomie für die amtliche Schulstatistik und Bildungsforschung zu reflektieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):For school types with more than one educational track, many federal states in Germany now provide only a general legal framework concerning performance-based differentiation and delegate its concrete design to the individual school. As a result, the much-used category “school type” is losing descriptive and analytical value. The present article takes up this development. It systematically compares the German states’ school structures at the level of organizational forms and reflects on the implications that the inclusion of differentiation issues in school autonomy has for official school statistics and educational research. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.01.2024
CitationEdelstein, Benjamin: Von der Schulform zur schulischen Organisationsform. Zur Diffusion eines neuen Paradigmas der Schulstrukturentwicklung - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 315-332 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284131 - DOI: 10.25656/01:28413; 10.31244/dds.2023.04.03
export files

share content at social platforms