details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284131
DOI: 10.25656/01:28413; 10.31244/dds.2023.04.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284131
DOI: 10.25656/01:28413; 10.31244/dds.2023.04.03
Original Title |
Von der Schulform zur schulischen Organisationsform. Zur Diffusion eines neuen Paradigmas der Schulstrukturentwicklung |
---|---|
Parallel title | From school type to organizational form. On the diffusion of a new paradigm of school structure development |
Author |
Edelstein, Benjamin ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 315-332 ![]() |
Document | full text (302 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulstruktur; Schulform; Schulorganisation; Schulrecht; Leistungsdifferenzierung; Schulautonomie; Bundesland; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Remark | Der Online-Anhang ist abrufbar unter https://www.waxmann.com/index.php?eID=download&id_artikel=ART105533&uid=frei |
Abstract (German): | Viele Bundesländer machen für Schulformen mit mehr als einem Bildungsgang nur noch Rahmenvorgaben zur Leistungsdifferenzierung und delegieren deren konkrete Ausgestaltung an die Einzelschule. Damit verliert die viel verwendete Kategorie „Schulform“ zusehends an deskriptivem und analytischem Wert. Der vorliegende Beitrag nimmt diese Entwicklung zum Anlass, die Schulstrukturen der Bundesländer systematisch auf Ebene der schulischen Organisationsformen zu vergleichen und die Implikationen einer um Differenzierungsfragen erweiterten Schulautonomie für die amtliche Schulstatistik und Bildungsforschung zu reflektieren. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | For school types with more than one educational track, many federal states in Germany now provide only a general legal framework concerning performance-based differentiation and delegate its concrete design to the individual school. As a result, the much-used category “school type” is losing descriptive and analytical value. The present article takes up this development. It systematically compares the German states’ school structures at the level of organizational forms and reflects on the implications that the inclusion of differentiation issues in school autonomy has for official school statistics and educational research. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 11.01.2024 |
Citation | Edelstein, Benjamin: Von der Schulform zur schulischen Organisationsform. Zur Diffusion eines neuen Paradigmas der Schulstrukturentwicklung - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 315-332 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284131 - DOI: 10.25656/01:28413; 10.31244/dds.2023.04.03 |