search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Kommunale Bildungsberichte als Selbstzweck?
Parallel titleLocal education monitoring: an end in itself?
Author
SourceDie Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 409-418 ZDB
Document  (196 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Kommunale Bildungsberichterstattung ist en vogue. Durch eine umfangreiche Projektförderung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung (BMBF) hat das in der Tradition der nationalen Bildungsberichterstattung stehende kommunale Bildungsmonitoring bundesweit eine beeindruckende Verbreitung erfahren. Der Beitrag stellt programmatische Annahmen über den Mehrwert kommunaler Bildungsberichterstattung zur Diskussion. Im starken Kontrast zum aktuellen bildungspolitischen Hype soll gezeigt werden, dass die empirischen Befunde zu den Steuerungswirkungen kommunaler Bildungsberichte mager ausfallen. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Municipal education reporting is in vogue. Thanks to extensive project funding from the German Federal Ministry of Education and Research (BMBF), municipal education monitoring, which is in the tradition of national education reporting, has spread impressively throughout Germany. This article discusses programmatic assumptions about the added value of municipal education reporting. In stark contrast to the current education policy hype, it will be shown that the empirical findings on the steering effects of municipal education reports are meager. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication11.01.2024
CitationBrüggemann, Christian: Kommunale Bildungsberichte als Selbstzweck? - In: Die Deutsche Schule 115 (2023) 4, S. 409-418 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-284219 - DOI: 10.25656/01:28421; 10.31244/dds.2023.04.11
export files

share content at social platforms