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Title
Maßnahmen zur Qualitätssicherung der Allgemeinbildung in der Tschechischen Republik: Zentralabitur und Evaluationsverfahren
Author
SourceTertium comparationis 3 (1997) 1, S. 28-34 ZDB
Document
Keywords (German)Evaluation; Bildungswesen; Bildungsreform; Schulreform; Sekundarstufe I; Reifeprüfung; Qualitätssicherung; Tschechische Republik
sub-disciplineCurriculum and Teaching / School Pedagogy
Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation
Document typeArticle (journal)
ISSN0947-9732; 1434-1697
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Zunächst werden Tendenzen im Bildungswesen der Tschechischen Republik nach 1989 skizziert. Der folgende Abschnitt befaßt sich mit den Ansätzen zur Qualitätssicherung von Bildung in den Bereichen Schule und höhere Fachmittelschule. Reformvorschläge zur Neuregelung der Abiturprüfungen vor allem in Gymnasien und Fachmittelschulen werden anschließend diskutiert. Neben den Empfehlungen eines OECD-Expertenteams wird auf den im Frühjahr 1997 vom Schulministerium veröffentlichten Modellentwurf für eine neue Konzeption des Abiturverfahrens eingegangen. Im letzten Abschnitt geht es um Qualitätssicherung der Abschlüsse nach Beendigung der Sekundarstsufe I. (DIPF/St.)
Abstract (English):Similar to other postcommunistic countries a huge reform took place in the Czech Republic after the political change in autumn 1989. Also, without further delay considerable steps were undertaken on the side of education towards democratisation, decentralisation and humanisation. There was a loosening of centralistic planning structures and a far-reaching liberalisation was advanced. This established an increasing enlargement in the free scope of action for some school facilities. After more than six years of more or less spontaneous development there is a gradual phase of consolidation at hand which, among other things, has been started by the OECD-committee of experts initiating an evaluation of the general educational school system in spring 1996. The main attention is focussed now on the question of the quality of education as well as on the establishment of methods to check them and to secure the comp arability of the final examinations – an emphasis which has analogous efforts in west european countries and, therefore, appears to be particularly remarkable. (DIPF/Orig.)
other articles of this journalTertium comparationis Jahr: 1997
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Date of publication16.12.2011
Suggested CitationHimmel, Bozena: Maßnahmen zur Qualitätssicherung der Allgemeinbildung in der Tschechischen Republik: Zentralabitur und Evaluationsverfahren - In: Tertium comparationis 3 (1997) 1, S. 28-34 - URN: urn:nbn:de:0111-opus-28710
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