search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Naturerfahrung als Krise durch Muße? Struktureigenschaften der Bildungspraxis der 'Draußenschule' im Primarbereich
Parallel titleNature experience as crisis through leisure? Structural properties of the educational practice of ‘Draußenschule’ (outdoor school) in primary education
Author
SourceZeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 1, S. 84-101 ZDB
Document  (580 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag fokussiert die Bildungspraxis wöchentlichen Unterrichts an außerschulischen Lernorten in der Grundschule, im Kontext des Modells der 'Draußenschule'. In einem fallrekonstruktiven Vorgehen werden Struktureigenschaften der schulischen Begegnung mit dem Naturraum sichtbar und Resonanz- sowie ästhetische Erfahrung als zwei für deren Bildungszugang konstitutive Modi herausgestellt. Die Ergebnisse weisen eine dreifache Entgrenzung des Schulischen - räumlich, zeitlich und lebensweltlich - als zentrales strukturelles Merkmal wie auch als besondere Herausforderung der Bildungspraxis von Draußenschule aus. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The article focuses on the educational practice of weekly classes held at extracurricular learning spaces in primary school in the context of the model of "Draußenschule" ("Outdoor School"). In a case-reconstructive approach the structural properties of a school-based encounter with the natural environment become apparent and resonance as well as aesthetical experience are emphasized as two constituent modes for the educational access of Draußenschule. The findings show a threefold dissolution of school boundaries - spatially, temporally and lifewordly - as a pivotal structural characteristic as well as a specific challenge for the educational practice of Outdoor School. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication28.02.2024
CitationArmbrüster, Christian: Naturerfahrung als Krise durch Muße? Struktureigenschaften der Bildungspraxis der 'Draußenschule' im Primarbereich - In: Zeitschrift für Pädagogik 67 (2021) 1, S. 84-101 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287584 - DOI: 10.25656/01:28758; 10.3262/ZP2101084
export files

share content at social platforms