details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287974
DOI: 10.25656/01:28797; 10.24452/sjer.45.3.4
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287974
DOI: 10.25656/01:28797; 10.24452/sjer.45.3.4
Original Title |
Factors associated with teacher job satisfaction: An investigation using TALIS 2018 Data |
---|---|
Parallel title | Mit der Arbeitszufriedenheit von Lehrpersonen verbundene Faktoren: Eine Untersuchung mit TALIS 2018-Daten |
Author |
Diagne, Djily ![]() |
Source | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 3, S. 265-277 ![]() |
Document | full text (188 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Arbeit; Zufriedenheit; Lehrpersonal; Arbeitsbedingungen; Schule; Sekundarschule; Schulbildung; OECD <Organisation für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung>; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 2624-8492; 26248492 |
Language | English |
Year of creation | 2023 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (English): | The author used data from the OECD’s 2018 Teaching and Learning International Survey (TALIS) to investigate the factors associated with teacher job satisfaction. The database covers more than 250,000 teachers in 15,000 schools across 48 countries. Correlation and regression analyses adjusted for the TALIS sampling design were applied. The author found that the most important predictor of teacher job satisfaction is distributed leadership, followed by positive relations between teachers and students. Teacher salary and teacher collaboration are also positively and significantly associated with job satisfaction. By contrast, workload stress is the most important factor associated with teacher dissatisfaction, followed by professional development barriers and disciplinary climate. (DIPF/Orig.) |
Abstract (German): | Es werden Daten aus der Teaching and Learning International Survey (TALIS) der OECD von 2018 verwendet, um die Faktoren zu untersuchen, welche mit der Arbeitszufriedenheit von Lehrpersonen verbunden sind. Die Datenbank umfasst mehr als 250’000 Lehrpersonen an 15’000 Schulen in 48 Ländern. Es werden Korrelations- und Regressionsanalysen angewendet, die an das TALIS-Stichprobendesign angepasst sind. Es wird festgestellt, dass verteilte Führung der wichtigste Prädiktor für die Arbeitszufriedenheit von Lehrpersonen ist, gefolgt von positiven Beziehungen zwischen Lehrpersonen und Schüler*innen. Auch das Lehrpersonengehalt und die Zusammenarbeit der Lehrpersonen stehen in einem positiven und signifikanten Zusammenhang mit der Arbeitszufriedenheit. Im Gegensatz dazu ist Arbeitsbelastung der wichtigste Faktor für die Unzufriedenheit der Lehrpersonen, gefolgt von Hindernissen für die berufliche Weiterentwicklung und dem disziplinarischen Klima. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften Jahr: 2023 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 20.02.2024 |
Citation | Diagne, Djily: Factors associated with teacher job satisfaction: An investigation using TALIS 2018 Data - In: Schweizerische Zeitschrift für Bildungswissenschaften 45 (2023) 3, S. 265-277 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-287974 - DOI: 10.25656/01:28797; 10.24452/sjer.45.3.4 |