details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-289945
DOI: 10.25656/01:28994; 10.35468/6077-05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-289945
DOI: 10.25656/01:28994; 10.35468/6077-05
Title |
Kritisches Denken im Kontext von BNE in Lehrplänen für den Sachunterricht |
---|---|
Author |
Gaubitz, Sarah ![]() |
Source | Egger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 53-61. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34) |
Document | full text (751 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Primarbereich; Grundschulpädagogik; Sachunterricht; Kritisches Denken; Bildung für nachhaltige Entwicklung; Lehrplan; Analyse; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Maths and Sciences |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7815-6077-2; 978-3-7815-2623-5; 9783781560772; 9783781526235 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Die Autorin untersucht in ihrer Lehrplananalyse deutscher Lehrpläne für den Sachunterricht kritisches Denken im Kontext von BNE. Erste Analyseergebnisse zeigen, dass kritisches Denken als Schlüsselkompetenz für kritisch-emanzipatorische BNE in den untersuchten Lehrplänen nicht explizit formuliert ist, mit Ausnahme des Lehrplans für Schleswig-Holstein. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Studies on education for sustainable development (ESD) in the subject show that the critical thinking that is necessary to deal with topics of (non-)sustainable development in the classroom is often not associated with ESD (cf. Munkebye & Gericke 2022; Ohlsson, Gericke & Borg 2022). Since, as various studies show, General Studies teachers use General Studies curricula as a guide when planning their lessons (cf. Niermann 2016; Litten 2017; Tänzer 2020), the question arises as to whether the curricula contain indications for the implementation of ESD and what intentions are associated with ESD in the sense of instrumental and/or critical-emancipatory ESD in the German General Studies curricula. Following the approach of Johanneson, Norðdahl, Óskarsdóttir, Pálsdótti & Pétursdóttir (2011), Elliott and McCrea (2015) and Ohlsson, Gericke & Borg (2022), content analyses of the curricula for General Studies were carried out. Initial analysis results show that critical thinking as a key competence for critical-emancipatory ESD is not explicitly formulated in the curricula analysed, with the exception of the General Studies curriculum for Schleswig-Holstein (2019). (DIPF/Orig.) |
is part of: | In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 28.03.2024 |
Citation | Gaubitz, Sarah: Kritisches Denken im Kontext von BNE in Lehrplänen für den Sachunterricht - In: Egger, Christina [Hrsg.]; Neureiter, Herbert [Hrsg.]; Peschel, Markus [Hrsg.]; Goll, Thomas [Hrsg.]: In Alternativen denken. Kritik, Reflexion und Transformation im Sachunterricht. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt 2024, S. 53-61. - (Probleme und Perspektiven des Sachunterrichts; 34) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-289945 - DOI: 10.25656/01:28994; 10.35468/6077-05 |