details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290661
DOI: 10.25656/01:29066; 10.31244/dds.2024.01.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290661
DOI: 10.25656/01:29066; 10.31244/dds.2024.01.03
Original Title |
Das neue Recht auf schulische Bildung. Inhalt, Potenziale und offene Fragen |
---|---|
Parallel title | The new right to school education. Content, potentials, and open questions |
Author |
Hanschmann, Felix ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 31-51 ![]() |
Document | full text (300 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schule; Schulbildung; Recht auf Bildung; Schulsystem; Bildungsauftrag; Erziehungsauftrag; Mindeststandard; Bildungsrecht; Grundrechte; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In seiner Entscheidung zu den pandemiebedingten Schulschließungen hat das Bundesverfassungsgericht im November 2021 erstmals ein im Grundgesetz garantiertes Recht auf schulische Bildung anerkannt. Der Beitrag beleuchtet die normative Herleitung und die einzelnen Gewährleistungsdimensionen des Grundrechts. Gefragt wird nach dessen innovativem Potenzial insbesondere im Hinblick auf den Abbau von Benachteiligungen im deutschen Schulsystem. Fragen, die das Bundesverfassungsgericht offengelassen hat, werden thematisiert und damit der Bedarf für die weitere Konkretisierung des Grundrechts aufgezeigt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In its decision on school closures due to the pandemic, the German Federal Constitutional Court in November 2021 recognized for the first time a right to school education guaranteed in the German constitution. The article examines the normative basis as well as the fundamental right’s different dimensions. The innovative potential of this right is examined, especially with regard to the reduction of disadvantages in the German school system. Questions left open by the Federal Constitutional Court are addressed and thus the need for further concretization of the fundamental right is pointed out. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.03.2024 |
Citation | Hanschmann, Felix: Das neue Recht auf schulische Bildung. Inhalt, Potenziale und offene Fragen - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 31-51 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290661 - DOI: 10.25656/01:29066; 10.31244/dds.2024.01.03 |