details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290687
DOI: 10.25656/01:29068; 10.31244/dds.2024.01.05
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290687
DOI: 10.25656/01:29068; 10.31244/dds.2024.01.05
Original Title |
Konkretisierung des verfassungsrechtlich gewährleisteten Mindeststandards schulischer Bildungsleistungen. Selbstbindung des Staates durch kompetenzorientierte Bildungsstandards? |
---|---|
Parallel title | Defining the constitutionally guaranteed minimum of school education. Has the state committed itself by laying down skills-oriented educational standards? |
Author |
Lohse, Eva Julia ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 70-84 ![]() |
Document | full text (230 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Schulbildung; Recht auf Bildung; Mindeststandard; Bildungsstandards; Kompetenzorientierung; Persönlichkeitsentwicklung; Bildungsrecht; Schulverwaltungsrecht; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Das Bundesverfassungsgericht hat in seinem Bundesnotbremse-II-Beschluss betont, dass sich aus Art. 2 Abs. 1 i. V. m. Art. 7 Abs. 1 GG ein Anspruch auf ein Mindestmaß schulischer Bildung ableiten lässt, ohne darzulegen, wie ein solcher jenseits der Pandemiezeiten konkretisiert werden kann. Dieser Beitrag geht der Idee nach, ob durch die Aufstellung kompetenzorientierter Bildungsstandards eine verwaltungsrechtliche Selbstbindung angenommen werden kann. Es werden Konstellationen vorgestellt, in denen diese in Ausnahmefällen in einen justiziablen Individualanspruch auf bildungsstandardkonformen Unterricht münden könnte. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The Federal Constitutional Court has ruled in its decision on the constitutionality of Covid-19-school-closures that every child has a right to a minimum of school education, derived from Art. 2 (1) in connection with Art. 7 (1) Grundgesetz. This article strives to define this minimum beyond pandemic times by exploring the model of administrative commitment to educational standards. It demonstrates situations where this might, under exceptional circumstances, amount to a justiciable claim to school instruction in conformity with educational standards. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 13.03.2024 |
Citation | Lohse, Eva Julia: Konkretisierung des verfassungsrechtlich gewährleisteten Mindeststandards schulischer Bildungsleistungen. Selbstbindung des Staates durch kompetenzorientierte Bildungsstandards? - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 70-84 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290687 - DOI: 10.25656/01:29068; 10.31244/dds.2024.01.05 |