search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Konkretisierung des verfassungsrechtlich gewährleisteten Mindeststandards schulischer Bildungsleistungen. Selbstbindung des Staates durch kompetenzorientierte Bildungsstandards?
Parallel titleDefining the constitutionally guaranteed minimum of school education. Has the state committed itself by laying down skills-oriented educational standards?
Author
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 70-84 ZDB
Document  (230 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Das Bundesverfassungsgericht hat in seinem Bundesnotbremse-II-Beschluss betont, dass sich aus Art. 2 Abs. 1 i. V. m. Art. 7 Abs. 1 GG ein Anspruch auf ein Mindestmaß schulischer Bildung ableiten lässt, ohne darzulegen, wie ein solcher jenseits der Pandemiezeiten konkretisiert werden kann. Dieser Beitrag geht der Idee nach, ob durch die Aufstellung kompetenzorientierter Bildungsstandards eine verwaltungsrechtliche Selbstbindung angenommen werden kann. Es werden Konstellationen vorgestellt, in denen diese in Ausnahmefällen in einen justiziablen Individualanspruch auf bildungsstandardkonformen Unterricht münden könnte. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The Federal Constitutional Court has ruled in its decision on the constitutionality of Covid-19-school-closures that every child has a right to a minimum of school education, derived from Art. 2 (1) in connection with Art. 7 (1) Grundgesetz. This article strives to define this minimum beyond pandemic times by exploring the model of administrative commitment to educational standards. It demonstrates situations where this might, under exceptional circumstances, amount to a justiciable claim to school instruction in conformity with educational standards. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication13.03.2024
CitationLohse, Eva Julia: Konkretisierung des verfassungsrechtlich gewährleisteten Mindeststandards schulischer Bildungsleistungen. Selbstbindung des Staates durch kompetenzorientierte Bildungsstandards? - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 1, S. 70-84 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-290687 - DOI: 10.25656/01:29068; 10.31244/dds.2024.01.05
export files

share content at social platforms