search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Familistisches Krisenmanagement. Intersektional vergeschlechtlichte Dimensionen der Corona-Krise und ihre erziehungswissenschaftliche Bedeutung
Parallel titleFamilstic crisis management, intersectional gendered dimensions of the Corona-crisis and their relevance for educational science
Authors
SourceZeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 3, S. 328-345 ZDB
Document  (450 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0044-3247; 00443247
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der Coronapandemie stellen mediale, wissenschaftliche und bildungspolitische Diskurse spezifische Relationen von Betreuungs- und Erziehungsarbeit sowie Geschlecht her. Verstanden als Interdiskurse werden sie aus einer geschlechtertheoretischen und intersektionalen Perspektive daraufhin befragt, welche Ungleichheitsdynamiken dadurch thematisierbar werden und welche nicht. Vor dem Hintergrund des theoretischen Konzepts des Familismus zeigt sich, wie die aktuelle Krisenbewältigung, aber auch das Bildungssystem Normen sowohl für eine Gestaltung des Verhältnisses von Öffentlichkeit und Privatheit als auch für die Organisation von Erziehungs- und Sorgearbeit unterstellen, die systematisch Ausschlüsse produzieren. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Media, academic and educational policy discourses during the Coronavirus pandemic have established specific relationships between gender and care and education work. Understood as interdiscourses, they are examined from a gender and intersectional perspective with regard to the dynamics of inequality that can be addressed or not. In light of the theoretical concept of familism, it becomes apparent how current crisis management strategies and the education system postulate norms for shaping the relationship between public and private life and for the organisation of education and care work that systematically produce exclusions. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication26.02.2025
CitationKleiner, Bettina; Langer, Antje; Thon, Christine: Familistisches Krisenmanagement. Intersektional vergeschlechtlichte Dimensionen der Corona-Krise und ihre erziehungswissenschaftliche Bedeutung - In: Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 3, S. 328-345 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-292909 - DOI: 10.25656/01:29290; 10.3262/ZP2203328
export files

share content at social platforms