details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293081
DOI: 10.25656/01:29308; 10.3262/ZP2206781
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293081
DOI: 10.25656/01:29308; 10.3262/ZP2206781
Original Title |
Institution oder Profession? Analyse des pädagogischen Kooperationsnetzwerks an einem Ganztagsgrundschulstandort |
---|---|
Parallel title | Institution or profession? Collaboration at a primary all-day school. A social network analysis |
Author |
Kielblock, Stephan ![]() ![]() |
Source | Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 6, S. 781-797 ![]() |
Document | full text (470 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Schulentwicklung; Grundschule; Ganztagsschule; Lehrer; Netzwerk; Netzwerkanalyse; Außerschulische Jugendbildung; Sozialpädagoge; Kooperation; Institution; Erzieher; Clusteranalyse; Fallstudie; Leitfadeninterview; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Von Ganztagsschulen wird erwartet, durch eine veränderte Lernkultur besser zur individuellen Förderung von Kindern und Jugendlichen beizutragen. Die Kooperation mit außerschulischen Partnern und eine multiprofessionelle Kooperation aller pädagogisch Tätigen soll dies unterstützen. Im vorliegenden Beitrag wird mittels Netzwerkanalyse das pädagogische Kooperationsnetzwerk und die multiprofessionelle Kooperation an einem Ganztagsgrundschulstandort untersucht (n = 41 Individuen). Knapp 40% aller Verbindungen im Kooperationsnetzwerk erweisen sich als inter-institutionell und/oder multiprofessionell. Zudem wird die Komplexität des Zusammenspiels der institutionellen Anbindung und der Professions-Zugehörigkeit herausgearbeitet. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | All-day schools (Ganztagsschulen) in Germany are suposed to support students' learning through multi-professional and cross institutional collaboration. Although there is a profound state of research, previous studies do not fully embrace the relational character of collaboration. The present study applies social network analysis to gain insights into the collaboration of staff (n=41 individuals) at a primary all-day school. About 40 percent of the connections between the individuals were crossing the boundaries of the profession and/or institution. The complexities of multi-professional and cross institutional collaboration are examined. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Zeitschrift für Pädagogik Jahr: 2022 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 03.03.2025 |
Citation | Kielblock, Stephan: Institution oder Profession? Analyse des pädagogischen Kooperationsnetzwerks an einem Ganztagsgrundschulstandort - In: Zeitschrift für Pädagogik 68 (2022) 6, S. 781-797 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293081 - DOI: 10.25656/01:29308; 10.3262/ZP2206781 |