details
Article (from a serial) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293403
DOI: 10.25656/01:29340; 10.3262/ZPB2201130
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293403
DOI: 10.25656/01:29340; 10.3262/ZPB2201130
Original Title |
Bildungsaufsteiger*innen on the road. Praxistheoretische Reflexionen über das Rückkehren |
---|---|
Parallel title | On upward mobility. A practice-theory perspective on returning home |
Authors |
Lütgens, Jessica ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Andresen, Sabine [Hrsg.]; Bauer, Petra [Hrsg.]; Stauber, Barbara [Hrsg.]; Walther, Andreas [Hrsg.]: Doing transitions - die Hervorbringung von Übergängen im Lebenslauf. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 130-146. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 68) |
Document | full text (788 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Bildungsaspiration; Bildungsniveau; Soziales Milieu; Konflikt; Soziale Herkunft; Soziale Mobilität; Familienbeziehungen; Kind; Übergang; Arbeiter; Arbeiterfamilie; Klassengesellschaft; Soziale Schicht; Hochschulbildung; Akademiker; Habitus; Praxis; Theorie; Fallstudie; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Educational Sociology |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-7029-3; 978-3-7799-7030-9; 9783779970293; 9783779970309 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In den letzten Jahren lässt sich in Literatur wie Wissenschaft eine Zuwendung zu jenen Akteur*innen beobachten, die dem vermeintlich vorgegebenen gesellschaftlichen Schicksal entrinnen und Klassenschranken übertreten: Bildungsaufsteiger*innen. Auch in unserem Beitrag stehen Klassenübergänger*innen im Zentrum der Analyse. Insbesondere die Rückkehr ins Herkunftsmilieu ist dabei von Interesse, da sie in Erziehungswissenschaft wie Bildungssoziologie bisher kaum Berücksichtigung findet. Ausgehend von einer praxistheoretischen Perspektive wird anhand von qualitativ erhobenem Forschungsmaterial untersucht, welche Bedeutung der Rückkehr im Übergangsgeschehen zukommt, wie sich die Praktiken des Rückkehrens vollziehen und welche transformativen Prozesse dabei Wirkung entfalten. Der Klassenübergang erweist sich schließlich als vielfältig gerahmtes, prozesshaftes und relationales Geschehen, das stets vom Scheitern bedroht ist. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In this paper the authors explore a subject matter that has been gaining increasing attention in recent years: upward mobility. In particular they focus on university students returning to their milieu of origin. The authors argue from a practice theory perspective that analysing the processes of "returning" allows gainful insight into the multifaceted, relational and ambivalent character of educational upward mobility. The paper is structured as follows: first, the authors outline the implications of a practice theory perspective on transitions across the life course; second, they present empirical material drawn from two different qualitative case studies; third, the authors discuss the significance of the return in the transition process and the different ways of "coming home". The findings draw attention to the sites, spaces, scenes and affects involved when climbing the educational ladder and the transformations, tensions and ambivalences unfolding. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Doing transitions - die Hervorbringung von Übergängen im Lebenslauf |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 05.03.2025 |
Citation | Lütgens, Jessica; Petrik, Flora; Rieger-Ladich, Markus: Bildungsaufsteiger*innen on the road. Praxistheoretische Reflexionen über das Rückkehren - In: Andresen, Sabine [Hrsg.]; Bauer, Petra [Hrsg.]; Stauber, Barbara [Hrsg.]; Walther, Andreas [Hrsg.]: Doing transitions - die Hervorbringung von Übergängen im Lebenslauf. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 130-146. - (Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 68) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-293403 - DOI: 10.25656/01:29340; 10.3262/ZPB2201130 |