search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Gezielte Förderung der Lernkompetenz am Beispiel der Textverarbeitung
Parallel titleSystematic training of learning capabilities in the field of learning from texts
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 11 (1983) 4, S. 370-382 ZDB
Document  (604 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Der Beitrag beschäftigt sich mit Interventionsgrundlagen und -ansätzen zur Förderung der Lernkompetenz am Beispiel des Textlernens. Als Teilbereiche der Lernkompetenz werden die Wissenskompetenz (bereichsspezifisches Vorwissen sowie allgemeine ,metamemoriale’ Kenntnisse über Lernen und Erinnern) und die operative Kompetenz (Lern- und Erinnerungsstrategien sowie Kontroll- und Steuerprozesse) unterschieden. Möglichkeiten, Voraussetzungen und Methoden einer Förderung beider Kompetenzen werden anhand vorliegen der Befunde besprochen. Im Anschluß daran werden theoretische Grundannahmen, Aufbau und Ergebnisse eines eigenen Trainingsansatzes zur Lernkompetenzförderung dargestellt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Basic issues and practical approaches to the systematic training of learning competencies are discussed for the field of learning from texts. A distinction is made between knowledge competencies (domain-specific knowledge and general knowledge about learning and memory) and operative competencies (learning strategies and metacognitive activities regulating the process of learning). A review of the literature on the possibilities, preconditions, and methods of training focusing on both aspects of learning capabilities is given. Furthermore, an own training study with sixthgrade children is described in some detail.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication24.05.2024
CitationHasselhorn, Marcus; Koerkel, Joachim: Gezielte Förderung der Lernkompetenz am Beispiel der Textverarbeitung - In: Unterrichtswissenschaft 11 (1983) 4, S. 370-382 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295294 - DOI: 10.25656/01:29529
export files

share content at social platforms