search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Modellierungsprobleme bei der Erforschung des Lehrer- und Schülerverhaltens. Überlegungen zur Aufhebung des Methodenstreits
Parallel titleModeling problems in the investigation of teacher’s and student’s behavior
Author
SourceUnterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 232-251 ZDB
Document  (890 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Im Prozeß empirischer Unterrichtsforschung spielen Modellierungen des Untersuchungsgegenstandes auf unterschiedlichen Ebenen eine entscheidende Rolle. Die Kontroverse zwischen Vertretern einer „qualitativen“ und einer „quantitativen“ Unterrichtsforschung läßt sich entschärfen, wenn nach der - ohne interpretative Akte nicht zu ermittelnden – Gegenstandsangemessenheit der zugrundeliegenden Modellierungen gefragt wird. Die Fruchtbarkeit einer modelltheoretischen Perspektive wird anhand abschnittweiser Rekonstruktionen zweier Forschungsprojekte demonstriert, in denen „subjektive Theorien“ von Lehrern untersucht werden. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the process of empirical classroom research modelings of the research object play an important role on different levels. The controversy between proponents of the „qualitative“ classroom research on the one hand and those of „quantitative“ on the other hand can be relaxed, if we can deal with the object adequacy of the underlying models which cannot be ascertained without interpretative arguments. The fruitfulness of a model theoretical perspective will be demonstrated by means of partial reconstruction of two research projects in which „subjective theories“ of teachers have been investigated.
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication14.06.2024
CitationHeymann, Hans Werner: Modellierungsprobleme bei der Erforschung des Lehrer- und Schülerverhaltens. Überlegungen zur Aufhebung des Methodenstreits - In: Unterrichtswissenschaft 12 (1984) 3, S. 232-251 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-295472 - DOI: 10.25656/01:29547
export files

share content at social platforms