details
Title |
Angst in der Schule. Bericht einer Interventionsstudie |
---|---|
Authors |
Bohse-Wagner, Nikolaus ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 3, S. 232-253 ![]() |
Document | full text (1.263 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Angst; Schüler-Lehrer-Beziehung; Schulangst; Unterricht; Lehrerfortbildung; Schüler; Leistungsbeurteilung; Intervention; Interventionsstudie; Evaluation; Empirische Untersuchung |
sub-discipline | Empirical Educational Research Curriculum and Teaching / School Pedagogy |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1986 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Im Rahmen eines Interventionsprogrammes wurden vier Bausteine entwickelt mit dem Ziel, (1) die Lehrer-Schüler-Interaktion zu verbessern, (2) Angst und Angstabbau zum Thema einer Unterrichtseinheit zu machen, (3) die Lehrer zu einer transparenteren Gestaltung ihres Leistungsbewertungsprozesses und zu einer verstärkten sach- bzw. individualnormbezogenen Rückmeldung zu veranlassen und (4) den Schülern geeignete Lern- und Arbeitstechniken zu vermitteln. Der Bericht der Erfahrungen und Daten orientiert sich am Konzept der Evaluation, d.h. die Input-Evaluation bezieht sich auf die Eignung des Programmes als Fortbildungsmaßnahme für Lehrer, die Transfer-Evaluation überprüft die Umsetzung des Programms durch die Lehrer, die Evaluation im engeren Sinne fragt nach den beobachtbaren Verhaltensänderungen bei den Zielvariablen. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | Within the scope of an experimental programm four "blocks" have been developed with the intention - to improve the interaction between teacher and pupil, - to make "fear" and "reduction of fear" a topic of a teaching-unit, - to induce the teachers to make their processes of evaluation more transparent and to increase the number of individual-focussed feed-backs, - to provide the pupils with suitable learning and working technics. The report of the experiences and the data is related to the idea of evaluation, that means the input-evaluation refers to the possibility of using this programm as a training measure for teachers, the transfer-evaluation proves the teachers' realization of this programm and the evaluation sensu stricto asks for possible observable changes in behaviour regarding the aim variables. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1986 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 08.07.2025 |
Citation | Bohse-Wagner, Nikolaus; Strittmatter, Peter: Angst in der Schule. Bericht einer Interventionsstudie - In: Unterrichtswissenschaft 14 (1986) 3, S. 232-253 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296026 - DOI: 10.25656/01:29602 |