search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Praxisschock auf Raten. Einphasige Lehrerausbildung und Einstellungsentwicklung
Parallel titleTeacher training and the development of teacher attitudes in an integrated teacher education system
Authors
SourceUnterrichtswissenschaft 16 (1988) 1, S. 68-82 ZDB
Document  (699 KB)
License of the document In copyright
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0340-4099; 03404099
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):Die österreichischen Volks- und Hauptschullehrer werden an den Pädagogischen Akademien in einphasig konzipierten Studiengängen ausgebildet, in die ab dem ersten Semester schulpraktische Übungen integriert sind. In einer Fragebogenerhebung wurde untersucht, wie sich unter diesen Ausbildungsbedingungen pädagogische Einstellungen entwickeln. Besonders interessierten dabei Unterschiede zu mehrphasigen Lehrerbildungsmodellen. Solche zeigten sich insofern, als es - nach einer anfänglichen Liberalisierung - bereits während des Studiums zur Ausprägung stärker disziplinierender Einstellungen kommt. Dies wird als teilweise Vorverlegung des Praxisschocks interpretiert. Nach Berufseintritt ist nochmals eine analoge Einstellungsänderung zu beobachten. Diese wird allerdings nach einigen Praxisjahren zum Teil revidiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):The teacher education system for the training of teachers for elementary and secondary education at teacher training colleges in Austria offers an integrated approach from the very beginning. The article discusses how the attitudes develop if theory and practice are integrated this way in contrast to two stage teacher education systems. The findings are interpreted as a "shock of practice" which influences students already during their training. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication27.06.2025
CitationMayr, Johannes; Eder, Ferdinand; Fartacek, Walter: Praxisschock auf Raten. Einphasige Lehrerausbildung und Einstellungsentwicklung - In: Unterrichtswissenschaft 16 (1988) 1, S. 68-82 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-296194 - DOI: 10.25656/01:29619
export files

share content at social platforms