details
Original Title |
Lernumgebungen und institutionell-organisatorische Bedingungen des Instruktionsdesigns |
---|---|
Parallel title | Learning environments and institution-organizational constraints for instructional designing |
Author |
Seel, Norbert M. ![]() ![]() |
Source | Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 4, S. 350-364 ![]() |
Document | full text (610 KB) |
License of the document | In copyright |
Keywords (German) | Weiterbildung; Lernumgebung; Instruktionsdesign; Organisation; Organisationsentwicklung; Lernorganisation; Medien; Ökonomischer Faktor; Rahmenbedingung |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0340-4099; 03404099 |
Language | German |
Year of creation | 1991 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag thematisiert vor dem Hintergrund der aktuellen Diskussion um "neue Lernorte" der Weiterbildung die zentrale Bedeutung institutionell-organisatorischer Rahmenbedingungen ("constraints") für das Instruktionsdesign. Im Mittelpunkt steht die "environment analysis", die Lernumgebungen in den Kontext der Organisationsgestaltung und-entwicklung einbettet. Am Beispiel der Auswahl von Mediensystemen wird die Relevanz ökonomischer "constraints" für das pädagogische Planen verdeutlicht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The article addresses the great importance of institution-organizational constraintsfor instructional designing against the background of the current discussion about new locations (environments) for further education. The focal point is the "environment analysis" which integrales learning environments into the context of oganizational structuring and development. With the selection of media systems serving as a example, the relevance of economical constraints for the field of pedagogical planning is being demonstrated. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Unterrichtswissenschaft Jahr: 1991 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 20.05.2025 |
Citation | Seel, Norbert M.: Lernumgebungen und institutionell-organisatorische Bedingungen des Instruktionsdesigns - In: Unterrichtswissenschaft 19 (1991) 4, S. 350-364 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-298332 - DOI: 10.25656/01:29833 |