search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Fake News als Herausforderung für die politische Bildung
Parallel titleFake news as a challenge for political education
Author
SourceWahl, Johannes [Hrsg.]; Schell-Kiehl, Ines [Hrsg.]; Damberger, Thomas [Hrsg.]: Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2021, S. 164-178
Document  (892 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (from a serial)
ISBN978-3-7799-6450-6; 978-3-7799-5765-2; 9783779964506; 9783779957652
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag thematisiert mit den Fake News ein Phänomen des Digitalen, das nicht nur (erziehungs-)wissenschaftlich, sondern auch für Politik und Öffentlichkeit von Interesse ist. Dabei wird der Fokus auf die Herausforderungen gelegt, die sich mit der Radikalisierung der aufmerksamkeitsökonomischen Logiken durch Soziale Medien insbesondere für die politische Bildung stellen. Hier erscheint ein Subjektbegriff als Desiderat, der vor allem die Dimensionen einer affektiven, technosozial formierten Subjektivität stärker berücksichtigt. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):With fake news, the article addresses a digital phenomenon that is not only of interest to educational science, but also to politics and the public. The focus is placed on the challenges posed by the radicalisation of attention-economic logics through social media, particularly for political education. Here, a concept of the subject appears to be a desideratum that takes greater account of the dimensions of an affective, technosocially formed subjectivity. (DIPF/Orig.)
is part of:Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität
Statistics
Checksums
Purchase order
Date of publication20.06.2024
CitationSchenk, Sabrina: Fake News als Herausforderung für die politische Bildung - In: Wahl, Johannes [Hrsg.]; Schell-Kiehl, Ines [Hrsg.]; Damberger, Thomas [Hrsg.]: Pädagogik, Soziale Arbeit und Digitalität. Weinheim; Basel : Beltz Juventa 2021, S. 164-178 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-300742 - DOI: 10.25656/01:30074
export files

share content at social platforms