details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302013
DOI: 10.25656/01:30201; 10.31244/dds.2024.02.03
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302013
DOI: 10.25656/01:30201; 10.31244/dds.2024.02.03
Original Title |
Hauptsache Literacy – egal in welcher Sprache? Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter |
---|---|
Parallel title | The main thing is literacy – no matter in which language? Effects of a multilingual informal home literacy environment on german reading comprehension at primary school age |
Author |
Gantefort, Christoph ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 137-149 ![]() |
Document | full text (289 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sprachbildung; Mehrsprachigkeit; Schule; Familie; Informelles Lernen; Schreib- und Lesefähigkeit; Leseverstehen; Lesekompetenz; Deutsch; Elementarbereich; Primarbereich; Pfadanalyse; Fragebogenerhebung; Deutschland |
sub-discipline | Empirical Educational Research Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | In der vorliegenden Studie werden Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt („home literacy environment“, HLE) im Vorschulalter auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter anhand eines Pfadmodells untersucht (N = 105). Es zeigen sich signifikante direkte Effekte für Anteile der HLE sowohl in Deutsch als auch in weiteren Sprachen bei moderaten Effektstärken. Der Einfluss der mehrsprachigen HLE ist vermittelt über das Leseverstehen in früheren Schuljahren bis ins dritte Schuljahr signifikant. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | In the present study, the effects of a multilingual informal home literacy environment (HLE) at pre-school age on reading comprehension in German at primary school age are investigated using a path model (N = 105). Significant direct effects are found for HLE in both German and other languages with moderate effect sizes. Mediated by reading comprehension in school age, pre-school HLE is a significant predictor of reading comprehension up to grade 3. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.07.2024 |
Citation | Gantefort, Christoph: Hauptsache Literacy – egal in welcher Sprache? Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 137-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302013 - DOI: 10.25656/01:30201; 10.31244/dds.2024.02.03 |