search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
Hauptsache Literacy – egal in welcher Sprache? Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter
Parallel titleThe main thing is literacy – no matter in which language? Effects of a multilingual informal home literacy environment on german reading comprehension at primary school age
Author
SourceDie Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 137-149 ZDB
Document  (289 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379
LanguageGerman
Year of creation
review statusPeer-Reviewed
Abstract (German):In der vorliegenden Studie werden Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt („home literacy environment“, HLE) im Vorschulalter auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter anhand eines Pfadmodells untersucht (N = 105). Es zeigen sich signifikante direkte Effekte für Anteile der HLE sowohl in Deutsch als auch in weiteren Sprachen bei moderaten Effektstärken. Der Einfluss der mehrsprachigen HLE ist vermittelt über das Leseverstehen in früheren Schuljahren bis ins dritte Schuljahr signifikant. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):In the present study, the effects of a multilingual informal home literacy environment (HLE) at pre-school age on reading comprehension in German at primary school age are investigated using a path model (N = 105). Significant direct effects are found for HLE in both German and other languages with moderate effect sizes. Mediated by reading comprehension in school age, pre-school HLE is a significant predictor of reading comprehension up to grade 3. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication10.07.2024
CitationGantefort, Christoph: Hauptsache Literacy – egal in welcher Sprache? Effekte einer mehrsprachigen informellen familiären Lernumwelt auf das Leseverstehen im Deutschen im Grundschulalter - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 137-149 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302013 - DOI: 10.25656/01:30201; 10.31244/dds.2024.02.03
export files

share content at social platforms