details
Article (journal) accessible via
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302073
DOI: 10.25656/01:30207; 10.31244/dds.2024.02.09
URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302073
DOI: 10.25656/01:30207; 10.31244/dds.2024.02.09
Original Title |
Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit in der Schule: eine Begriffskritik |
---|---|
Parallel title | Language education and multilingualism at school: a critique of terminology |
Authors |
Gamper, Jana ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Source | Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 202-211 ![]() |
Document | full text (201 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Sprachbildung; Mehrsprachigkeit; Schule; Begriff; Deutsch als Zweitsprache; Bildungssprache; Heterogenität; Deutschland |
sub-discipline | Curriculum and Teaching / School Pedagogy Teaching Didactics/Teaching Languages and Literature |
Document type | Article (journal) |
ISSN | 0012-0731; 2699-5379; 00120731; 26995379 |
Language | German |
Year of creation | 2024 |
review status | Peer-Reviewed |
Abstract (German): | Der Beitrag möchte dazu aufrufen, Konzepte wie Mehrsprachigkeit, Deutsch als Zweitsprache (DaZ) und Bildungssprache zu hinterfragen und ihren Weg von der wissenschaftlichen Kategorie zu einem eher alltagssprachlichen Begriff zu problematisieren. Die Autor*innen argumentieren, dass es einen differenzierten Blick auf die mehrsprachigen Realitäten von Schüler*innen und damit eine differenzierte Wahrnehmung ihrer Potenziale und Bedarfe braucht. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The contribution aims at a critical analysis of concepts such as “multilingualism”, “German as a second language” and “academic language”. The authors problematize the way in which an understanding of these concepts has moved from an academic category to a more everyday usage. They furthermore argue that a more differentiated view of the multilingual realities of pupils and thus a differentiated perception of their potentials and needs are required. (DIPF/Orig.) |
other articles of this journal | Die Deutsche Schule Jahr: 2024 |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Date of publication | 10.07.2024 |
Citation | Gamper, Jana; Purkarthofer, Judith; Schroeder, Christoph: Sprachliche Bildung und Mehrsprachigkeit in der Schule: eine Begriffskritik - In: Die Deutsche Schule 116 (2024) 2, S. 202-211 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-302073 - DOI: 10.25656/01:30207; 10.31244/dds.2024.02.09 |