search

Advanced Search

Ariadne Pfad:

Inhalt

details

Original Title
‚Flucht‘ als Beobachtungsregime. Legitimation sozialer Schließung im Schulsystem
Parallel title‘Flight‘ as an observation regime. Legitimizing social closure in the school system
Authors
SourceZeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 1 (2022) 1, S. 42-58 ZDB
Document  (196 KB)
License of the document Lizenz-Logo 
Keywords (German)
sub-discipline
Document typeArticle (journal)
ISSN2701-2484; 27012484
LanguageGerman
Year of creation
review statusPublishing House Lectorship
Abstract (German):Der Beitrag zeigt auf Basis einer explorativen qualitativen Fallstudie, dass die schulische Inklusion geflüchteter/neu migrierter Schüler:innen in lokalen Schulsystemen mit Mechanismen organisationaler Schließung einhergeht, die dazu führen, dass der Zugang zu höheren Bildungsgängen strukturell blockiert wird. Die beobachtungstheoretisch fundierte Analyseperspektive arbeitet die zentrale Funktion der polykontexturalen Konstitution von Legitimität im Rahmen schulorganisatorischer Entscheidungsprozesse heraus und kommt zu dem generalisierenden Befund, dass das Klassifikationsschema ‚Flucht‘ dabei insofern Regimecharakter annimmt, als es gruppenkonstituierende Schließungsprozesse im Bildungssystem generiert. (DIPF/Orig.)
Abstract (English):Based on an explorative qualitative case study, the paper shows that the inclusion of newly migrated and refugee pupils in local school systems is linked to mechanisms of organisational closure that lead to a structural barrier in accessing higher education. The analytical perspective based on observation theory elaborates the central function of the polycontextual constitution of legitimacy within the framework of school organisational decision-making processes and concludes with the generalising finding that the classification scheme ’flight’ takes on the character of a regime insofar as it causes group-constituting closure processes in the education system. (DIPF/Orig.)
other articles of this journal
Statistics
Checksums
Date of publication12.07.2024
CitationEmmerich, Marcus; Hormel, Ulrike: ‚Flucht‘ als Beobachtungsregime. Legitimation sozialer Schließung im Schulsystem - In: Zeitschrift für erziehungswissenschaftliche Migrationsforschung : ZeM 1 (2022) 1, S. 42-58 - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-304099 - DOI: 10.25656/01:30409; 10.3224/zem.v1i1.04
export files

share content at social platforms