details
Title |
Resilienz und Digitalisierung |
---|---|
Authors |
Dutz, Katharina;
Paech, Niko ![]() |
Source | Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 129-143. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) |
Document | full text (1.108 KB) |
License of the document |
|
Keywords (German) | Vulnerabilität; Nachhaltigkeit; Digitalisierung; Bildung; Wachstum; Ökonomie; Resilienz; Krise; Krisenbewältigung; Coronavirus; Pandemie; Wirkung |
sub-discipline | Media Education Organisation of Education, Educational Planning, Educational Legislation |
Document type | Article (from a serial) |
ISBN | 978-3-7799-6866-5; 978-3-7799-6865-8; 9783779968665; 9783779968658 |
Language | German |
Year of creation | 2022 |
review status | Publishing House Lectorship |
Abstract (German): | Im vorliegenden Beitrag wird auf das Problem der Vulnerabilität moderner Wohlstandsarchitekturen eingegangen. Dabei wird insbesondere die Rolle der Digitalisierung in den Blick genommen. Die Corona-Pandemie ist in mehrfacher Weise eine Krise der Digitalisierung. Damit eine Epidemie in einer chinesischen Stadt zu einer Pandemie reifen konnte, bedurfte es eines Netzes weltweiter und hochfrequenter Austauschbeziehungen, nicht nur den Güter-, sondern vor allem den Personenverkehr betreffend. Genau dies wäre ohne die digitale Wende nicht denkbar. Weiterhin führt die Digitalisierung zu einer Deformierung der Entwicklung von Kindern und Jugendlichen sowie deren Bildungschancen. Digitale Anwendungen verdrängen und verhindern jene Kompetenzen, die für eine zukunftsfähige Gesellschaft unabdingbar sind. In näherer Zukunft könnte sich herausstellen, dass die verheerendste aller Corona-Wirkungen darin bestanden haben wird, im Dienst vermeintlicher Krisenbewältigung einen Digitalisierungsschub befördert zu haben, dem die menschliche Zivilisation nicht gewachsen sein konnte. Daran anknüpfend werden einige Orientierungen für ein reduktives Umsteuerungsprogramm genannt. (DIPF/Orig.) |
Abstract (English): | The present article deals with the problem of the vulnerability of modern affluence architectures. In doing so, the role of digitization is particularly considered. The corona pandemic is a digitization crisis in several ways. In order for an epidemic in a Chinese city to mature into a pandemic, a network of worldwide and high-frequency exchange relationships was required, not only in terms of goods but especially of people. This is exactly what would be inconceivable without the digital turnaround. Furthermore, digitization leads to a deformation of the development of children and young people and their educational opportunities. Digital applications displace and prevent those skills that are essential for a sustainable society. In retrospect it could turn out that the most devastating of all corona effects will have been to have promoted a digitalisation boost in the service of supposed crisis management, which human civilization was not able to cope with. Following on from this, some orientations for a reductive reversal program are given. (DIPF/Orig.) |
is part of: | Zukunft - Stand jetzt |
Statistics | ![]() |
Checksums | checksum comparison as proof of integrity |
Purchase order | Check the possibility to purchase this document on buchhandel.de (only in German) |
Date of publication | 21.08.2024 |
Citation | Dutz, Katharina; Paech, Niko: Resilienz und Digitalisierung - In: Bünger, Carsten [Red.]; Czejkowska, Agnieszka [Red.]; Lohmann, Ingrid [Red.]; Steffens, Gerd [Red.]: Zukunft - Stand jetzt. Weinheim ; Basel : Beltz Juventa 2022, S. 129-143. - (Jahrbuch für Pädagogik; 2021) - URN: urn:nbn:de:0111-pedocs-305661 - DOI: 10.25656/01:30566 |